Documentatie
onFact.BE
onFact.BE
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product/dienst aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met onFact
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Betalingen verwerken
    • Rekeningen
      • Kasboek (overzicht cash transacties)
    • QR-code op facturen
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in onFact gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Aankopen invoeren
        • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
        • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Aankopen verwerken
      • Aankopen betalen
      • Aankopen exporteren voor boekhouding
    • Agenda
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Barcode scanner
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Climapulse
    • Dagontvangstenboek
    • Datumselectie per lijn
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Incassodienst
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden
    • Productfoto's
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer
    • Taken
    • Tijdsregistratie
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel onFact aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Via algemeen onFact-adres
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 1)
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 2)
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via Google
        • Via e-mailadres bij andere provider (SMTP)
          • Verzenden via Telenet
          • Verzenden via Skynet
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische herinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar onFact migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in onFact?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in onFact starten met factuur nr. 116?
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • CodaBox
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Accowin
      • Acta-B LEXAct
      • Admisol
      • Adix
      • Adsolut
      • Allegro
      • Basecone
      • BillToBox
      • Briljant Account
      • ClearFacts
      • CodaBox boekhouding
      • ExactOnline
        • Meerdere onFact accounts koppelen met ExactOnline
        • Foutcodes
      • Exact ProAcc
      • Expert/M
      • Horus
      • Lyanthe
      • Octopus
      • OfficeM (Intradev)
      • Pingwin 5
      • Sage BOB (50)
      • SnelStart
      • Syscom Silicon Financial
      • Tax Advisor
      • Top Account
      • Twinfield
      • Venice
      • VeroCount
      • WinAuditor
      • WinBooks Connect
      • Wings
      • Yuki
      • Zenvoices
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
        • Mollie betaalterminal
        • Mollie QR code op factuur
      • Payconiq
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met leveranciers
      • APOK
      • Cebeo
      • Desco
      • Facq
      • Rexel
      • STG
      • Van Marcke
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
        • Btw-nummers in Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • onFact Drive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
      • OneDrive
    • Bedrijfsdocumenten
      • E-Box Enterprise
  • Overige functies
    • PEPPOL
      • Aanmelding & verificatie PEPPOL
      • Verzenden via PEPPOL
      • Ontvangen via PEPPOL
    • API
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiele app
      • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
      • Hoe voeg ik een snelkoppeling toe aan mijn startscherm?
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
      • Hoe vermeld ik een gestructureerde mededeling op mijn facturen?
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
    • Verzending via post
  • TEMPLATES
    • Gebruik van templates in onFact
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
      • Kan ik een standaard template instellen per dagboek?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • De WooCommerce-koppeling activeren
  • De WooCommerce-koppeling instellen
  • Instellingen webhooks
  • Instellingen bestelling
  • Onderschriften en e-mails
  • Best practices
  • Vermijd dubbele e-mails
  • Achteraf betalen
  • Voorraadbeheer
  • Instellingen template/dagboek
  • Weergeven btw-nummer klant op facturen

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Koppelingen
  2. Koppeling met een webshop

WooCommerce

PreviousBtw-nummers in ShopifyNextBack-up & synchronisatie

Last updated 2 months ago

Was this helpful?

is een populaire WordPress-plugin waarmee je eenvoudig een webshop kan opzetten. Via de WooCommerce-koppeling in onFact kan je een bestelling uit je WooCommerce webshop automatisch omzetten in een bestelbon, leveringsbon of factuur. Die kan dan vanuit onFact (automatisch) naar de klant verzonden worden via e-mail.

De WooCommerce-koppeling activeren

De WooCommerce-koppeling kan je activeren via 'Apps en koppelingen'.

  1. Navigeer rechtsboven naar je e-mailadres en kies 'Apps en koppelingen' in het menu.

  2. Bij 'Geavanceerde apps en koppelingen' ga je naar 'WooCommerce'.

  3. Klik op de groene knop 'Activeren'.

De WooCommerce-koppeling instellen

Zodra de koppeling geactiveerd is, verschijnt er aan de linkerzijde een gele knop 'Configureren'. Klik er op om de koppeling in te stellen.

Instellingen webhooks

Een "webhook" zorgt ervoor dat je WooCommerce webshop alle informatie over de bestelling gaat doorsturen naar onFact op het moment dat een bestelling geplaatst wordt.

Om de koppeling tussen onFact en WooCommerce in te stellen, moet je twee webhooks instellen en daarbij enkele gegevens uit onFact in je eigen WooCommerce omgeving invoeren.

Ga naar het admin-paneel van je webshop:

  • Klik daar onder 'WooCommerce' op 'Settings' (of 'Instellingen, afhankelijk van je taalkeuze). Zie stap (1) in de afbeelding hieronder.

  • Ga naar de tab 'Advanced' / 'Geavanceerd' (2)

  • Ga in het menu daaronder naar 'Webhooks' (3)

  • Klik dan op de knop 'Add webhook' / 'Webhook toevoegen' (4)

Je krijgt nu de volgende velden te zien:

  • Naam: vrij keuze, geef een voor jou betekenisvolle naam aan deze opdracht (bv. 'onFact.be')

  • Status: selecteer 'Active' / 'Actief'

  • Topic: selecteer hier de gepaste actie voor jouw workflow.

    • Kies voor de eerste webhook 'Order Created' / 'Bestelling aangemaakt'

    • Kies voor de tweede webhook 'Order Updated' / 'Order bijgewerkt'

  • Delivery URL: kopieer de waarde uit het veld 'Delivery URL' in onFact naar dit veld in WooCommerce

  • Secret: kopieer de waarde uit het veld 'Secret' in onFact naar dit veld in WooCommerce

  • API Version: hier laat je de voorgestelde selectie staan (hoef je niet te wijzigen)

Klik op 'Save webhook' / 'Webhook opslaan' om deze op te slaan in WooCommerce.

Herhaal deze stappen voor het instellen van de tweede webhook.

Je kan nu terugkeren naar het configuratiescherm in onFact. Bestellingen die in WooCommerce geplaatst worden, worden nu doorgestuurd naar onFact.

Instellingen bestelling

Kies in dit gedeelte welk type document er in onFact moet aangemaakt worden, wanneer het moet aangemaakt worden, en hoe het zal verzonden worden.

Je kan daarbij kiezen voor het aanmaken van een bestelbon, een leveringsbon of een factuur.

Vervolgens selecteer je wanneer het document aangemaakt wordt: zodra in WooCommerce de bestelling is aangemaakt, of pas wanneer een bestelling ook betaald werd.

Vink je 'Automatisch verzenden via e-mail' aan, dan wordt het document meteen verzonden naar het e-mailadres waarmee de bestelling in WooCommerce geplaatst werd. Vink je dit niet aan, dan wordt het document aangemaakt met status 'Concept' in onFact en dien je het zelf nog te verzenden.

Als een klant in WooCommerce iets invult in het veld 'Order opmerking', wordt dit op de onFact documenten weergegeven in het veld 'Extra tekstveld boven tabel'. In de onFact interface verschijnt dit in het veld 'Interne nota' van het document.

Via 'startdatum' kan je aangeven vanaf wanneer de koppeling actief moet zijn. Stel deze in om bv. te vermijden dat bij aanpassing van een bestelstatus uit het verleden, er toch nog een document zou worden aangemaakt in onFact.

Onderschriften en e-mails

Je kan ook de tekst voor de begeleidende e-mail instellen. Ook hier kan onderscheid gemaakt worden tussen een e-mailtekst voor een reeds betaald, of nog te betalen bestelling.

Best practices

Vermijd dubbele e-mails

Als je de optie 'Automatisch verzenden via e-mail' hebt aangevinkt, zal de klant meteen na zijn bestelling via je webshop een e-mail ontvangen van onFact met daarin het aangemaakte document. Standaard wordt er ook vanuit WooCommerce een e-mail verzonden naar de klant, na een bestelling. Om te vermijden dat de klant dubbele e-mails ontvangt, kan je er voor kiezen om de e-mail die vanuit WooCommerce vertrekt, uit te schakelen.

Dit beheer je via 'Settings' / 'Instellingen', dan bovenaan de tab 'E-mails'. Hier zie je een lijst van alle actieve e-mails die door WooCommerce worden verzonden. Je kan bijvoorbeeld de e-mail m.b.t. 'Nieuwe bestelling' uitschakelen, zodat enkel de onFact e-mail bij de klant aankomt.

Achteraf betalen

Let bij achteraf betalen via bankoverschrijving op dat je aan de klant vraagt om te betalen op basis van het factuurnummer of gestructureerde mededeling, zoals bij een reguliere onFact-factuur. Op die manier kan de betaling in onFact afgepunt worden.

Voorraadbeheer

Instellingen template/dagboek

Als je de standaard webhooks gebruikt, worden je WooCommerce-bestellingen aangemaakt in je standaard template en standaard dagboek. Je kan zelf je template en dagboek voor deze bestellingen kiezen: om dat in te stellen moet je extra info toevoegen aan de webhook-URLs.

Voorbeeld standaard webhook-URL: https://api5.onfact.be/.........../process/1234?webhook=create

Template selecteren

Om een bepaalde template toe te wijzen voeg je toe: &template_id=ID

'ID' vervang je door het ID van de template. Dit vind je als volgt:

  • Klik rechtsboven op je e-mailadres in onFact en kies 'Instellingen bedrijf'. Ga vervolgens naar 'Templates'.

  • Klik op 'Template personaliseren' bij de template die je wil selecteren voor WooCommerce. In de bovenbalk van de browser zie je een URL die eindigt met een cijferreeks (voorbeeld: https://app.onfact.be/......./templates-personalize/98765.

  • Het 'ID' is de cijferreeks, in dit voorbeeld '98765'.

Een voorbeeld van de uiteindelijke webhook-URL kan dan zijn: https://api5.onfact.be/.........../process/1234?webhook=create&template_id=98765

Dagboek selecteren

Om documenten in een bepaald dagboek te laten toekomen voeg je toe: &journal_id=ID

'ID' vervang je door het ID van het dagboek. Dit vind je als volgt:

  • Klik rechtsboven op je e-mailadres in onFact en kies 'Instellingen bedrijf'. Ga vervolgens naar 'Dagboeken en nummering'.

  • Klik bij 'Verkoopdagboeken' op 'Bewerken' bij het dagboek dat je wil selecteren. In de bovenbalk van de browser zie je een URL die eindigt met een cijferreeks (voorbeeld: https://app.onfact.be/....../edit-journals/edit/2244.

  • Het 'ID' is de cijferreeks, in dit voorbeeld '2244'.

Een voorbeeld van de uiteindelijke webhook-URL kan dan zijn: https://api5.onfact.be/.........../process/1234?webhook=create&journal_id=2244

Wil je zowel een template als een uiteindelijk dagboek selecteren, dan combineer je beide achtervoegsels. Een voorbeeld van uiteindelijke webhook-URL kan dan zijn:

https://api5.onfact.be/.........../process/1234?webhook=create&template_id=98765&journal_id=2244

Voeg deze info toe aan de beide webhook-URLs (zowel 'create' EN 'update').

Weergeven btw-nummer klant op facturen

Factureer je ook aan andere bedrijven, dan moet je in je WooCommerce omgeving een plugin activeren om het btw-nummer van je klant mee te verzenden naar onFact. Een voorbeeld is 'EU/UK VAT Manager for WooCommerce':

Alternatief kan je een eigen veld aanmaken met als interne veldnaam 'vat_number'. De waarde uit dit veld zal ook doorstromen naar onFact om op de factuur vermeld te worden.

Wil je WooCommerce-bestellingen laten aanmaken in een specifieke template en/of een specifiek dagboek in onFact, lees dan eerst ''.

Je kan het onderschrift op het document zelf instellen en daarbij verschillende teksten gebruiken voor documenten van bestellingen die reeds betaald werden, of nog moeten betaald worden. Als je de app '' geactiveerd hebt, kan je deze teksten instellen per taal.

Wil je de onFact-factuur verzenden naar je WooCommerce-klant en is deze nog niet betaald, dan kan je deze laten betalen via of (net zoals een reguliere factuur).

Werk je in onFact met ? Maak dan de keuze om je voorraad ofwel in onFact, ofwel in WooCommerce te beheren. De koppeling voorziet geen synchronisatie van de voorraad tussen de beide systemen. Zodra in onFact een factuur wordt aangemaakt voor een item, wijzigt de stock automatisch. Het is dan ook aangeraden om in je webshop geen voorraad aantallen weer te geven, en deze enkel in onFact te verwerken.

Anderstalige klanten
Mollie
Payconiq QR
stockbeheer
Instellingen template/dagboek
WooCommerce
EU/UK VAT Manager for WooCommerceWordPress.org
Logo