Documentatie
onFact.BE
onFact.BE
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product/dienst aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met onFact
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Betalingen verwerken
    • Rekeningen
      • Kasboek (overzicht cash transacties)
    • QR-code op facturen
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in onFact gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Aankopen invoeren
        • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
        • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Aankopen verwerken
      • Aankopen betalen
      • Aankopen exporteren voor boekhouding
    • Agenda
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Barcode scanner
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Climapulse
    • Dagontvangstenboek
    • Datumselectie per lijn
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Incassodienst
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden
    • Productfoto's
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer
    • Taken
    • Tijdsregistratie
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel onFact aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Via algemeen onFact-adres
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 1)
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 2)
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via Google
        • Via e-mailadres bij andere provider (SMTP)
          • Verzenden via Telenet
          • Verzenden via Skynet
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische herinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar onFact migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in onFact?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in onFact starten met factuur nr. 116?
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • CodaBox
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Accowin
      • Acta-B LEXAct
      • Admisol
      • Adix
      • Adsolut
      • Allegro
      • Basecone
      • BillToBox
      • Briljant Account
      • ClearFacts
      • CodaBox boekhouding
      • ExactOnline
        • Meerdere onFact accounts koppelen met ExactOnline
        • Foutcodes
      • Exact ProAcc
      • Expert/M
      • Horus
      • Lyanthe
      • Octopus
      • OfficeM (Intradev)
      • Pingwin 5
      • Sage BOB (50)
      • SnelStart
      • Syscom Silicon Financial
      • Tax Advisor
      • Top Account
      • Twinfield
      • Venice
      • VeroCount
      • WinAuditor
      • WinBooks Connect
      • Wings
      • Yuki
      • Zenvoices
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
        • Mollie betaalterminal
        • Mollie QR code op factuur
      • Payconiq
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met leveranciers
      • APOK
      • Cebeo
      • Desco
      • Facq
      • Rexel
      • STG
      • Van Marcke
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
        • Btw-nummers in Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • onFact Drive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
      • OneDrive
    • Bedrijfsdocumenten
      • E-Box Enterprise
  • Overige functies
    • PEPPOL
      • Aanmelding & verificatie PEPPOL
      • Verzenden via PEPPOL
      • Ontvangen via PEPPOL
    • API
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiele app
      • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
      • Hoe voeg ik een snelkoppeling toe aan mijn startscherm?
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
      • Hoe vermeld ik een gestructureerde mededeling op mijn facturen?
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
    • Verzending via post
  • TEMPLATES
    • Gebruik van templates in onFact
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
      • Kan ik een standaard template instellen per dagboek?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • Grootboekrekeningen activeren
  • Grootboekrekeningen toevoegen
  • Optie 1: selecteren uit een geïmporteerde lijst
  • Optie 2: handmatig toevoegen in een productfiche
  • Optie 3: bestaande producten in bulk updaten
  • Grootboekrekeningen gebruiken bij je verkoopfacturen
  • Grootboekrekeningen gebruiken bij je aankoopfacturen

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Apps - Uitbreidingen

Grootboekrekeningen

PreviousHoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?NextIncassodienst

Last updated 1 month ago

Was this helpful?

Een grootboekrekening is een boekhoudkundige term en duidt op een rekening die bestaat uit een lijst van gelijksoortige uitgaven- en inkomstenposten. In onFact kan je grootboekrekeningen instellen voor je producten of deze toewijzen aan je aan- of verkoopfacturen. Gekoppelde documenten krijgen zo bij het doorsturen naar boekhoudpakketten meteen de gepaste grootboekrekening mee.

Opgelet: niet elk boekhoudpakket kan deze gegevens verwerken. Stem dus best eerst even af met je boekhouder.

Grootboekrekeningen activeren

Het gebruik van grootboekrekeningen is een app in onFact. Om deze te activeren en meteen te gebruiken, doe je het volgende:

  1. Ga rechtsboven in onFact naar je e-mailadres;

  2. Klik op dit adres en kies 'Apps en koppelingen' in het menu;

  3. Ga naar 'Apps en koppelingen met betrekking tot de boekhouding';

  4. Klik op de groene knop 'Activeren' van de app 'Grootboekrekeningen'.

Grootboekrekeningen toevoegen

Optie 1: selecteren uit een geïmporteerde lijst

Je kan in onFact een lijst met grootboekrekeningnummers en hun omschrijving opladen. Zo'n bestand kan worden aangeleverd door de boekhouder.

  • Klik rechtsboven op je e-mailadres in onFact

  • Kies 'Instellingen bedrijf'

  • Ga naar 'Gegevens importeren' en klik rechtsboven op de groene knop 'Gegevens importeren'.

  • Selecteer als importtype 'Grootboekrekeningen'. Deze lijst kan je opladen in .

Koppel vervolgens de Code (grootboekrekeningnummer) en zijn omschrijving en klik op 'Volgende'.

De opgeladen gegevens kan je bekijken via de 'Apps en koppelingen':

  • Klik rechtsboven in onFact op je e-mailadres en ga naar 'Apps en Koppelingen'

  • Ga naar 'Apps en koppelingen met betrekking tot de boekhouding';

  • Klik op de gele knop 'Configureren' van de app 'Grootboekrekeningen'.

Het overzicht van de opgeladen grootboekrekeningen wordt getoond. Via de groene knop '+ Grootboekrekening toevoegen' kan je handmatig nog een code toevoegen.

Optie 2: handmatig toevoegen in een productfiche

Het invoeren van grootboekrekeningnummers kan je doen op het niveau van je producten, in de productfiche. Na activering van de app zal je zien dat, bij de opmaak of bewerken van een product, er onderaan de productfiche twee velden extra verschijnen:

  • verkoop grootboekrekening

  • aankoop grootboekrekening

Beide zijn vrije tekstvelden waarin je de betreffende grootboekrekeningnummers kan invoeren, of ze kan selecteren op basis van invoer van de eerste karakters van bv. de omschrijving (als een lijst met grootboekrekeningnummer geïmporteerd werd, kan je daaruit selecteren). Afhankelijk van de aard van je product vul je de juiste rekening in.

Optie 3: bestaande producten in bulk updaten

Activeer je grootboekrekeningen pas nadat al heel wat producten zijn ingevoerd in onFact? Je kan je bestaande producten exporteren als CSV-bestand, in het exportbestand de grootboekrekeningnummers toevoegen en nadien opnieuw importeren in onFact. Dit bespaart je heel wat manueel tikwerk.

Lees hier hoe je bestaande producten kan updaten via een export/import:

Grootboekrekeningen gebruiken bij je verkoopfacturen

Als je bij het opmaken van een verkoopfactuur een bestaand product selecteert waar je in de voorgaande stap een grootboekrekening hebt aan gekoppeld, zal deze productlijn hetzelfde grootboekrekeningnummer overnemen.

Je kan echter ook manueel een nieuw product invoeren en er een grootboekrekeningnummer aan toekennen, of selecteren op basis van invoer van de eerste karakters van bv. de omschrijving (als een lijst met grootboekrekeningnummer geïmporteerd werd, kan je daaruit selecteren). Het veld verschijnt wanneer je op de gele knop 'Meer' klikt aan de linkerkant van een productlijn:

Deze nummers verschijnen niet mee op de printversie van je documenten maar worden intern door onFact opgeslagen. Bij export naar boekhoudprogramma's worden deze meegestuurd. Afhankelijk van jouw boekhoudprogramma kunnen deze dan al dan niet verder verwerkt worden.

Grootboekrekeningen gebruiken bij je aankoopfacturen

Om grootboekrekeningnummers te gebruiken bij je aankoopfacturen, moet je in het verwerkvenster rechtsboven kiezen voor de 'geavanceerde inputmodus'. Deze knop creëert onder het voorbeeld van het aankoopdocument extra productlijnen, waar je het aankoopdocument verder kan gaan opdelen. Hier zullen ook de velden voor grootboekrekening verschijnen.

Als je bij het verwerken van je aankoopfacturen een product invoert dat reeds in je product database bestaat én waaraan je een grootboekrekeningnummer hebt gekoppeld, zal dit automatisch verschijnen op je verwerklijn. Je kan hier ook een nummer selecteren op basis van invoer van de eerste karakters van de omschrijving (als een lijst met grootboekrekeningnummer geïmporteerd werd, kan je daaruit selecteren)

Je kan echter ook manueel een nieuw product invoeren en er een grootboekrekeningnummer aan toekennen.

.csv-formaat
Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?