Documentatie
onFact.BE
onFact.BE
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product/dienst aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met onFact
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Betalingen verwerken
    • Rekeningen
      • Kasboek (overzicht cash transacties)
    • QR-code op facturen
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in onFact gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Aankopen invoeren
        • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
        • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Aankopen verwerken
      • Aankopen betalen
      • Aankopen exporteren voor boekhouding
    • Agenda
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Barcode scanner
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Climapulse
    • Dagontvangstenboek
    • Datumselectie per lijn
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Incassodienst
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden
    • Productfoto's
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer
    • Taken
    • Tijdsregistratie
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel onFact aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Via algemeen onFact-adres
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 1)
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 2)
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via Google
        • Via e-mailadres bij andere provider (SMTP)
          • Verzenden via Telenet
          • Verzenden via Skynet
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische herinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar onFact migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in onFact?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in onFact starten met factuur nr. 116?
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • CodaBox
      • CodaClean
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Accowin
      • Acta-B LEXAct
      • Admisol
      • Adix
      • Adsolut
      • Allegro
      • Basecone
      • BillToBox
      • Briljant Account
      • ClearFacts
      • CodaBox boekhouding
      • ExactOnline
        • Meerdere onFact accounts koppelen met ExactOnline
        • Foutcodes
      • Exact ProAcc
      • Expert/M
      • Horus
      • Lyanthe
      • Octopus
      • OfficeM (Intradev)
      • Pingwin 5
      • Sage BOB (50)
      • SnelStart
      • Syscom Silicon Financial
      • Tax Advisor
      • Top Account
      • Twinfield
      • Venice
      • VeroCount
      • WinAuditor
      • WinBooks Connect
      • Wings
      • Yuki
      • Zenvoices
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
        • Mollie betaalterminal
        • Mollie QR code op factuur
      • Payconiq
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met leveranciers
      • APOK
      • Cebeo
      • Desco
      • Facq
      • Rexel
      • STG
      • Van Marcke
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
        • Btw-nummers in Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • onFact Drive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
      • OneDrive
    • Bedrijfsdocumenten
      • E-Box Enterprise
  • Overige functies
    • PEPPOL
      • Aanmelding & verificatie PEPPOL
      • Verzenden via PEPPOL
      • Ontvangen via PEPPOL
    • API
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiele app
      • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
      • Hoe voeg ik een snelkoppeling toe aan mijn startscherm?
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
      • Hoe vermeld ik een gestructureerde mededeling op mijn facturen?
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
    • Verzending via post
  • TEMPLATES
    • Gebruik van templates in onFact
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
      • Kan ik een standaard template instellen per dagboek?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • Aanmelden op het PEPPOL-netwerk
  • Waarom moet ik mijn bedrijf verifiëren?
  • Verifieer je bedrijf op het PEPPOL-netwerk
  • Stap 1. Btw-nummer
  • Stap 2. Bedrijfsinformatie
  • Stap 3. Identiteit
  • Stap 4. Wettelijke vertegenwoordiging
  • Stap 5. Controle
  • Stap 6. Activeren van je PEPPOL-inbox (optioneel)
  • Foutmelding "Geregistreerd bij andere provider"
  • PEPPOL-registratie verwijderen

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Overige functies
  2. PEPPOL

Aanmelding & verificatie PEPPOL

PreviousPEPPOLNextVerzenden via PEPPOL

Last updated 1 month ago

Was this helpful?

Aanmelden op het PEPPOL-netwerk

Om e-facturen te ontvangen/verzenden via het PEPPOL-netwerk moet je aangemeld zijn op dit netwerk. onFact regelt dit automatisch: je PEPPOL-adres wordt gegenereerd op basis van het ondernemingsnummer of btw-nummer zoals je dat hebt ingevuld in de '' in je account. Om echter ook actief documenten te gaan verzenden en ontvangen, moet je je bedrijf eenmalig verifiëren.

Krijg je bij het verzenden van je eerste factuur via PEPPOL een foutmelding te zien? Kijk dan zeker na of je btw-of ondernemingsnummer correct is ingevuld in je ''. Verzend nogmaals na het invullen van deze gegevens.

Waarom moet ik mijn bedrijf verifiëren?

Je verifieert in onFact je bedrijf om factuurfraude tegen te gaan. Via de verificatie gaan we na of de personen die zich aanmelden wel gemachtigd zijn om in naam van de onderneming e-facturen te verzenden (en ontvangen).

Enkel een wettelijke vertegenwoordiger van de onderneming kan de PEPPOL-verificatie voltooien: zo zijn we zeker dat het bedrijf dat je wil aanmelden op het PEPPOL-netwerk overeenstemt met de door jou verstrekte identificatiegegevens. De verificatie verloopt heel vlot via ItsMe, een e-ID of het opladen van een alternatief identiteitsdocument.

Verifieer je bedrijf op het PEPPOL-netwerk

De eenmalige verificatie kan gestart worden vanuit de PEPPOL-tab:

  • Klik rechtsboven op je e-mailadres in onFact om het menu te openen

  • Ga naar 'Instellingen bedrijf'

  • Klik daar aan de linkerkant op de tab 'PEPPOL'

Stap 1. Btw-nummer

Controleer de ingevoerde data, pas aan indien nodig en klik op de groene knop 'Verifieer bedrijfsnummers'.

Stap 2. Bedrijfsinformatie

Ben je starter of werd je bedrijf recent opgericht? Dan is het mogelijk dat het KBO-register nog niet beschikt over jouw bedrijfsgegevens. Bovenstaande invulvelden zijn dan leeg, zodat je je bedrijfsgegevens handmatig kan aanvullen.

Stap 3. Identiteit

Om documenten te kunnen verzenden en ontvangen via PEPPOL, moeten we nagaan of je een wettelijke vertegenwoordiger bent van je onderneming. Het controleren van de identiteit kan op drie manieren: via ItsMe, via E-ID (mits kaartlezer) of door het handmatig opladen van een alternatief identiteitsbewijs.

Stap 4. Wettelijke vertegenwoordiging

In een volgende stap wordt informatie over de wettelijke vertegenwoordiger vergeleken met informatie die wordt opgehaald uit het KBO-register. In geval van manuele controle (bv. omdat er niet kan geïdentificeerd worden via ItsMe of E-ID behandelt ons support-team de verificatie-aanvraag binnen de werkdag.

Stap 5. Controle

Bij geslaagde verificatie zie je een bevestiging in de account. Onderaan de pagina is het mogelijk om een e-mailadres toe te voegen. Indien je wenst dat onFact bij ontvangst van een e-factuur deze ook nog eens doorstuurt naar een mailbox-adres, kan je dat e-mailadres hier invoeren. Sowieso komen e-facturen ook rechtstreeks toe in de lijst 'Te verwerken' onder je 'Aankopen'.

  • E-mailadres reeds aanwezig in onFact: je kan het adres aanpassen naar een specifiek e-mailadres waarop je de facturen wil ontvangen.

  • Geen e-mailadres aanwezig: indien je wenst dat onFact bij ontvangst van een e-factuur deze ook nog eens doorstuurt naar een mailbox-adres, kan je dat e-mailadres hier in voeren.

Stap 6. Activeren van je PEPPOL-inbox (optioneel)

Op dit moment is je bedrijf geverifieerd en kan je documenten verzenden via PEPPOL. Wil je ook aankoopfacturen ontvangen in onFact, dan kan je hier je PEPPOL-inbox activeren.

Klik daarvoor aan de rechterkant van de pagina op de groene knop 'Activeer PEPPOL-inbox'. Doe dit voor alle bedrijfsnummers die op deze pagina worden weergegeven. De activering wordt meteen bevestigd:

Foutmelding "Geregistreerd bij andere provider"

Als je bedrijf reeds aangemeld is op het PEPPOL-netwerk via een ander platform, zal je dit hier aan de rechterkant te zien krijgen. We geven dan ook aan via welk softwarepakket je op dit moment dan aangemeld bent. Je onderneming kan op het PEPPOL-netwerk maar aangemeld zijn via één platform.

Wens je de aanmelding op PEPPOL toch in onFact te voltooien, dan zal je je eerst moeten afmelden voor PEPPOL-diensten op het andere platform.

Je kan daarvoor best contact opnemen met de support-afdeling/helpdesk van de andere software, met de vraag om je registratie op het PEPPOL-netwerk daar te schrappen.

Zodra je bevestiging ontvangt, kan je de verificatie verder zetten via onFact.

PEPPOL-registratie verwijderen

Als je je PEPPOL-registratie niet langer via onFact wil laten verlopen, kan je je PEPPOL-registratie verwijderen. Klik op de rode knoppen aan de rechterkant om je aanwezigheid op het PEPPOL-netwerk via onFact volledig te schrappen.

Opgelet: deze actie gebeurt onmiddellijk en betekent dan ook dat je op dat moment als onderneming niet meer bereikbaar bent voor het ontvangen van e-facturen.

Aan de hand van het ingevoerde btw- of ondernemingsnummer tonen we de gekoppelde bedrijfsinformatie. Deze info wordt opgehaald vanuit het en kan tijdens verificatie niet gewijzigd worden.

KBO-register
Bedrijfsinformatie
Bedrijfsinformatie