Betalingsverzoeken
Last updated
Last updated
Heb je vaak last van klanten die niet betalen en kan je eenvoudig voor deze klanten hun producten of diensten annuleren? Dan kan je gebruik maken van betalingsverzoeken om de klanten eerst te laten betalen voor er een factuur wordt opgemaakt.
Let wel op: wanneer je verdere stappen wil ondernemen om een betalingsverzoek in te vorderen, maak je beter een factuur op omdat hier meer wetgeving rond bestaat.
Het documenttype 'Betalingsverzoeken' moet in onFact eerst geactiveerd worden:
Ga rechtsboven naar je e-mailadres in onFact en klik er op om het menu te openen
Kies 'Apps en koppelingen' in het menu
In de lijst van 'Apps en koppelingen met betrekking tot documenten' ga je naar 'Betalingsverzoeken'
Klik op de groene knop 'Activeren'
Zodra je dit documenttype geactiveerd hebt, kan je het meteen gaan gebruiken. In het linkermenu zal er in de sectie 'Verkoop' nu een lijn met documenttype 'Betalingsverzoeken' verschijnen.
Het aanmaken van een betalingsverzoek volgt hetzelfde schema als een factuur, offerte, ... Vanuit het overzicht van betalingsverzoeken kan je eenvoudig een nieuw verzoek aanmaken.
Nog geen factuur gemaakt? Lees dan eerst de tutorial 'Factuur aanmaken'.
Een tweede toepassing van de betalingsverzoeken is de mogelijkheid om ze te gebruiken als proforma facturen. De titel "betalingsverzoeken" kan op de printversie (= PDF-document voor de klant) aangepast worden naar "proforma factuur". Dit gebeurt door de interne code van de template te bewerken. Stuur een e-mail naar support@onfact.be en wij brengen dit voor jou in orde!
Maak een automatische herinnering aan die een aantal dagen na de vervaldatum van het betalingsverzoek naar je klant verzonden wordt. Het is ook mogelijk meerdere opeenvolgende herinneringen in te stellen. Lees hier meer over de aanmaak van automatische herinneringen voor betaalverzoeken.
Een betalingsverzoek kan eenvoudig gekopieerd worden naar een factuur. Vanuit het overzicht van betalingsverzoeken kan je een verzoek aanvinken. Via de blauwe knop 'Acties' zie je welke mogelijkheden er zijn; de onderste actie is 'Kopiëren naar nieuwe factuur'.
Als de factuur reeds voldaan werd omdat men al via het betalingsverzoek betaalde, kan je dit bv. in het onderschrift op de factuur aangeven.