Documentatie
onFact.BE
onFact.BE
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product/dienst aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met onFact
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Betalingen verwerken
    • Rekeningen
      • Kasboek (overzicht cash transacties)
    • QR-code op facturen
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in onFact gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Aankopen invoeren
        • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
        • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Aankopen verwerken
      • Aankopen betalen
      • Aankopen exporteren voor boekhouding
    • Agenda
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Barcode scanner
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Climapulse
    • Dagontvangstenboek
    • Datumselectie per lijn
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Incassodienst
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden
    • Productfoto's
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer
    • Taken
    • Tijdsregistratie
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel onFact aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Via algemeen onFact-adres
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 1)
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 2)
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via Google
        • Via e-mailadres bij andere provider (SMTP)
          • Verzenden via Telenet
          • Verzenden via Skynet
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische herinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar onFact migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in onFact?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in onFact starten met factuur nr. 116?
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • CodaBox
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Accowin
      • Acta-B LEXAct
      • Admisol
      • Adix
      • Adsolut
      • Allegro
      • Basecone
      • BillToBox
      • Briljant Account
      • ClearFacts
      • CodaBox boekhouding
      • ExactOnline
        • Meerdere onFact accounts koppelen met ExactOnline
        • Foutcodes
      • Exact ProAcc
      • Expert/M
      • Horus
      • Lyanthe
      • Octopus
      • OfficeM (Intradev)
      • Pingwin 5
      • Sage BOB (50)
      • SnelStart
      • Syscom Silicon Financial
      • Tax Advisor
      • Top Account
      • Twinfield
      • Venice
      • VeroCount
      • WinAuditor
      • WinBooks Connect
      • Wings
      • Yuki
      • Zenvoices
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
        • Mollie betaalterminal
        • Mollie QR code op factuur
      • Payconiq
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met leveranciers
      • APOK
      • Cebeo
      • Desco
      • Facq
      • Rexel
      • STG
      • Van Marcke
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
        • Btw-nummers in Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • onFact Drive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
      • OneDrive
    • Bedrijfsdocumenten
      • E-Box Enterprise
  • Overige functies
    • PEPPOL
      • Aanmelding & verificatie PEPPOL
      • Verzenden via PEPPOL
      • Ontvangen via PEPPOL
    • API
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiele app
      • Hoe kan ik een foto uploaden van een aankoopdocument?
      • Hoe voeg ik een snelkoppeling toe aan mijn startscherm?
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
      • Hoe vermeld ik een gestructureerde mededeling op mijn facturen?
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
    • Verzending via post
  • TEMPLATES
    • Gebruik van templates in onFact
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
      • Kan ik een standaard template instellen per dagboek?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • Stockbeheer activeren
  • Stockbeheer activeren per product
  • Bestaand product
  • Nieuw product
  • Stockwaarden updaten via Aankopen
  • Stockwaarden updaten via import
  • Virtuele / Actuele stock
  • Overzicht stock
  • Stock waarschuwingsniveau
  • Op je dashboard
  • Via producten
  • Via verwerklijst

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Apps - Uitbreidingen

Stockbeheer

PreviousStandaard e-mailsNextTaken

Last updated 10 months ago

Was this helpful?

Stockbeheer in onFact helpt je om meteen zicht te krijgen op je actuele voorraad.

Stockbeheer activeren

Stockbeheer is een uitbreiding die je eerst moet activeren.

  1. Ga daarvoor rechtsboven naar je e-mailadres en klik er op om het menu te openen.

  2. Selecteer 'Apps en koppelingen'.

  3. Bij de apps en koppelingen m.b.t. producten kies je 'Stockbeheer'; klik op de groene knop 'Activeren'.

Je kan hier meteen kiezen om via de gele knop te 'Configureren'. Je krijgt de keuze:

  • Stockberekening gebaseerd op facturen: de stockteller wordt geactualiseerd zodra een product verwerkt wordt in een factuur.

  • Stockberekening gebaseerd op facturen en kassatickets: de stockteller wordt geactualiseerd zodra een product verwerkt wordt in een factuur of via een kassaticket.

  • Stockberekening gebaseerd op leveringsbonnen en werkbonnen: de stockteller wordt geactualiseerd zodra een product verwerkt wordt op een leveringsbon of in een werkbon.

"Wat met producten die vermeld worden op bestelbonnen"? Daarvoor bestaat een virtuele stock, .

Stockbeheer activeren per product

Je moet het stockbeheer ook per product activeren; dit kan je gaan doen voor bestaande producten, of nieuwe producten die je toevoegt.

Bestaand product

Stockbeheer gebruiken voor een bestaand product, regel je in de detailfiche van het product.

Klik onder het titeltje 'Stockbeheer' op de groene knop 'Activeer stockbeheer voor dit product'. Nu zal onFact meteen door je gemaakte facturen, leveringsbonnen of kassatickets (afh. je gekozen instelling bij 'Stockbeheer activeren') gaan kijken hoeveel artikels je reeds verkocht.

In het voorbeeld hieronder werden er reeds drie stuks verkocht. Omdat we nog nooit een voorraad hebben toegevoegd, wordt de stock aangeduid als '-3'.

Het is wel mogelijk de actuele stock van dit product te updaten.

  1. Klik daarvoor op de groene knop 'Stockwijziging toevoegen'.

  2. In het veld 'Correctie' kan je een actuele stockwaarde invoeren, bv. '10'.

  3. In het veld 'Reden stockwijziging' kan je eventueel een verklarende nota opnemen.

Door het toevoegen van deze nieuwe waarde, zal de stock gecorrigeerd worden. Er zal nu een stock van 7 artikels getoond worden; de stockwijziging (10) minus reeds verkochte artikelen (3).

Het is ook mogelijk om de stock negatief te corrigeren; stel dat een product stukgaat kan je bv. correctie '-1' uitvoeren om dit item uit je stocktelling te verwijderen.

Nieuw product

Als je stockbeheer geactiveerd hebt, zullen er bij de aanmaak van een nieuw product ook extra velden m.b.t. stockbeheer verschijnen:

  • Stockbeheer: keuze om stock voor dit product op te volgen, of niet

  • Stock waarschuwingsniveau: in dit veld kan je aangeven vanaf welke hoeveelheid er een stockwaarschuwing moet verschijnen. Geef je bv. cijfer '3' in, dan wordt een stockwaarschuwing getoond zodra de stock nog slechts 3 stuks van dit product bevat.

Stockwaarden updaten via Aankopen

In deze lijnen kan je de producten, hun aantal en prijs invoeren zoals vermeld op de factuur. Als deze producten reeds bestaan in je huidige productenlijst, kan je ze koppelen aan hun productfiche. Zodra onder het product verschijnt '... wordt gekoppeld aan productfiche XYZ', zal je stockcijfer bijgewerkt worden met de door jou ingevoerde stuks in 'aantal'. Geef je hier aan 10 stuks van product A bij te kopen, dan zal de voorraad van product A ook met 10 stuks omhoog gaan.

Stockwaarden updaten via import

Virtuele / Actuele stock

De actuele stock is de stocktelling op basis van jouw keuze bij activering en configuratie; stockberekening op basis van facturen, kassatickets of leveringsbonnen. Hierin wordt dus alles meegerekend wat effectief aangerekend of geleverd is.

De virtuele stock is de stocktelling op basis van bestelbonnen. In deze telling wordt niet enkel rekening gehouden met wat reeds gefactureerd of geleverd is, maar ook met wat door klanten reeds besteld is. Als klanten meer zouden bestellen dan wat er actueel in stock is, zie je dit meteen bij de stockwaarschuwingen.

In het voorbeeld hierboven bedroeg de actuele stock 10 stuks. Daarvan werden er reeds 3 gefactureerd. Actuele stock = 7 stuks. Er werd echter ook een bestelbon opgemaakt voor 2 stuks. Virtuele stock = actuele stock - 2 bestelde = 5 stuks. Kopieer je deze bestelbon naar een factuur, dan zullen beide stocks weer dezelfde zijn.

Overzicht stock

Stock waarschuwingsniveau

Als je voor een product een waarschuwingsniveau hebt ingesteld, zullen stockcijfers in het rood worden weergegevens wanneer de stock onder het waarschuwingsniveau duikt. Op die manier zie je meteen welke producten moeten aangevuld worden.

Op je dashboard

Producten met een lage stock worden ook weergegeven op je onFact dashboard:

Via producten

De stock kan ook bekeken worden in het overzicht van je producten, zoals hieronder:

Of per product, wanneer je naar de detailfiche van een product gaat:

Via verwerklijst

In de verwerklijst krijg je tenslotte ook een overzicht van de producten met een lage stock (afgestemd op waarschuwingsniveau). Deze lijst kan je bekijken via de tandwieltjes, links naast je e-mailadres in de rechterbovenhoek.

Je kan je stock updaten vanuit de verwerking van je aankoopfacturen. Activeer daarvoor in je aankoopvenster rechtsbovenaan de ''. Deze knop creëert onder het voorbeeld van het aankoopdocument extra productlijnen, waar je het aankoopdocument verder kan gaan opdelen.

Via de blauwe knop aan de linkerkant van de productlijn kan je ook meteen een aan je lijst van producten, en daarbij meteen de juiste stockcijfers opslaan.

Bij het kan je een kolom met de actuele stockwaarden opnemen in je importbestand. Op die manier kan je meteen de actuele stockwaarden voor je producten in 1x inladen in onFact.

maakt een onderscheid tussen de virtuele en de actuele stock.

Geavanceerde inputmodus
onFact
zie verder in dit artikel
nieuw product toevoegen
importeren van producten