Mollie

Mollie is één van de grootste betalingsverwerkers binnen Europa. Zij faciliteren online betaling aan bedrijven via verschillende betaalmethodes.

onFact integreert Mollie:

1) om je klanten de mogelijkheid te geven om via een betaalknop meteen een factuur betalen. Dat lees je in dit artikel.

2) om via de Mollie betaalterminal te kunnen betalen in je fysieke winkel: zie Mollie betaalterminal.

3) om een QR-code van Mollie op je onFact-facturen te kunnen plaatsen, zodat klanten de factuur meteen online kunnen betalen: zie Mollie QR-code op factuur.

Na betaling via één van de Mollie betaalmethodes wordt je klant teruggestuurd naar onFact en wordt de status van de factuur onmiddellijk aangepast naar 'Betaald'. Je ontvangt de betaling in je Mollie account en zij betalen dit op hun beurt uit naar je bankrekening.

onFact verzorgt de technische koppeling tussen onFact en Mollie. Voor alle vragen over activatie, betaalmogelijkheden, kosten voor betalingen, uitbetalingen, ... kan je terecht bij Mollie. Indien je technische problemen ervaart kan je terecht bij support@onfact.be.

Een account aanmaken bij Mollie

Om Mollie te kunnen gebruiken vanuit onFact, moet je beschikken over een Mollie account. Via de website van Mollie kan je eenvoudig een account voor je bedrijf aanmaken. Je kan hier ook kiezen welke betaalmogelijkheden je activeert en hun tarifering bekijken.

De Mollie-koppeling activeren

'Mollie' in onFact is een integratie die je eerst moet activeren om te kunnen gebruiken.

  1. Ga rechtsboven naar je e-mailadres en klik er op om het menu te openen

  2. Ga naar 'Apps en koppelingen'

  3. Bij de apps en koppelingen met betrekking tot betalingen activeer je 'Mollie'

  4. Klik op de gele knop 'Configureren' voor volgende stappen

De Mollie-koppeling instellen

Een de koppeling geactiveerd is, kan je via de gele knop 'Configureren' je Mollie-account gaan koppelen. Je wordt gevraagd om te connecteren met Mollie: je wordt nu omgeleid naar de mollie.com-omgeving. Daar moet je onFact de toestemming geven om je Mollie-gegevens te raadplegen.

Nadat je via Mollie je hebt aangemeld, zal je in onFact de keuze krijgen om een Mollie-profiel per dagboek te selecteren. Dit is vooral relevant in het geval dat je meerdere betaalschermen in Mollie aangemaakt hebt. Standaard zal daar je bedrijfsnaam verschijnen. Klik op 'Opslaan'.

In het overzicht van je betalingen (menu linkerzijde) zal na de eerste betaling een extra regel verschijnen: Mollie.com. Als je daar op 'Bekijken' klikt kan je de lijst van transacties bekijken die via Mollie zijn binnengekomen.

Betalingsmogelijkheden instellen via Mollie biedt dus een verregaande vereenvoudiging van je betalingsopvolging in onFact.

Online betaalknop weergeven in e-mail met factuur

Als je een factuur maakt, kan de klant via de begeleidende e-mail uitgenodigd worden om via een betaalknop de betaling onmiddellijk uit te voeren. Als je een e-mailtemplate met opmaak hebt geactiveerd, verschijnt deze knop automatisch (zie voorbeeld hieronder, 'Veilig online betalen').

Lees hier meer over het aanpassen van e-mailtemplates met je eigen logo, kleuren, ... Nog geen template met opmaak geactiveerd? Lees hier hoe je dit kan doen.

Klikt de klant op de knop 'Veilig online betalen', dan opent zich de te betalen factuur met linksboven een groene knop 'Online betalen'. Als hij deze aanklikt, wordt hij doorgestuurd naar de beveiligde omgeving van de betaalpartner waar de transactie zal gebeuren volgens zijn gekozen betaalmethode.

De betaling wordt in realtime in onFact verwerkt; zodra de klant de mededeling 'Document betaald' ontvangt, zal ook in jouw onFact overzicht de factuur als 'Betaald' gemarkeerd worden.

Deze betaalpagina personaliseren? Dat is mogelijk. Lees bij 'Thema' hoe je je eigen achtergrond instelt op deze online betaalpagina.

Last updated