Documentatie
onFact.NL
onFact.NL
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product/dienst aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met onFact
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Inkomende betalingen
    • Uitgaande betalingen (aankopen)
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in onFact gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Kan ik vlot papieren documenten invoeren voor verwerking?
    • Agenda
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Barcode scanner
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Climapulse
    • Datumselectie per lijn
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden
    • Productfoto
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer (voorraadbeheer)
    • Taken
    • Tijdsregistratie
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel onFact aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Via algemeen onFact-adres
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 1)
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 2)
        • Verzenden via Google
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via SMTP
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische betaalherinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar onFact migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in onFact?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in onFact starten met factuur nr. 116?
    • Support
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Basecone
      • ExactOnline
        • Foutcodes
      • Lyanthe
      • SnelStart
      • Twinfield
      • Venice / Unit4
      • Yuki
      • Zenvoices
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
        • Mollie betaalterminal
        • Mollie QR code op factuur
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
        • Btw-nummers in Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • onFact Drive
      • OneDrive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
  • Overige functies
    • PEPPOL
      • Aanmelding & verificatie PEPPOL
      • Verzenden via PEPPOL
      • Ontvangen via PEPPOL
    • API
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiele app
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
      • Mijn verzonden e-mail komt niet aan of komt in SPAM terecht?
    • Verzending via post
  • TEMPLATES onFact
    • Gebruik van templates in onFact
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • Opbouw template
  • Smarty elementen

Was this helpful?

Export as PDF
  1. TEMPLATES onFact
  2. Templates afstemmen op je huisstijl

Templates aanpassen via interne code

PreviousHoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?NextOverzicht veelgestelde vragen

Last updated 1 month ago

Was this helpful?

In onFact zijn er enkele standaard templates beschikbaar. Als je de interne code van één van deze templates wil wijzigen, wordt er een kopie gemaakt van het origineel zodat je je eigen versie kan creëren.

De templates in onFact zijn geprogrammeerd in de programmeertalen HTML, CSS en Smarty. De code van de templates is aanpasbaar in elke onFact account en je kan deze (laten) aanpassen mits de nodige technische kennis.

Je kan steeds mocht je vragen hebben of hulp wensen bij het aanpassen van je templates.

Enkele voorbeelden van de mogelijkheden:

  • Verwijderen van prijzen op de leveringsbonnen (gratis door onFact)

  • Extra bedrijfsgegevens op de documenten zetten zoals een erkenningsnummer (gratis door onFact)

  • Voettekst toevoegen (mogelijk extra kosten)

  • Een logo van een keuringsmerk onderaan de documenten toevoegen (mogelijk extra kosten)

  • De tabel op de factuur een andere opmaak geven (mogelijk extra kosten)

  • Elementen een andere positie geven (mogelijk extra kosten)

  • Een compleet andere lay-out (wellicht extra kosten)

Opbouw template

Documenten in onFact worden dynamisch aangemaakt aan de hand van de verschillende instellingen en invoervelden. Het is daarom niet mogelijk om de lay-out op een eenvoudige manier aan te passen zoals bijvoorbeeld een Word document, de inhoud is immers voor elk document anders.

Een template is opgebouwd uit een algemene 'Layout' die de informatie over het bedrijf bevat en eventuele headers en footers. In deze layout wordt specifieke code opgenomen die anders is voor elk 'Documenttype' in onFact. De volledige code ziet er dus steeds uit als volgt: bv. "code layout + code factuur", "code layout + code bestelbon", "code layout + inkooporder", enz.

Een voorbeeld van een codestuk m.b.t. lay-out:

Een voorbeeld van een codestuk m.b.t. documentinformatie ('Factuur'):

Alle HTML en CSS wordt omgezet naar een PDF-document. De omzetting kan er voor zorgen dat je document er niet voor 100% uitziet zoals het wordt weergegeven in je browser, maar het zal er erg op gelijken.

Smarty elementen

Onderstaande stukje code zou er op een document als volgt kunnen uitzien:

GSM: 06 497 12 34 56 support@onfact.nl www.onfact.nl

GSM: {$company["gsm"]} 
{$company["email"]}
{$company["website"]}

Elk Smarty-element tussen accolades wordt vervangen door een waarde. Een Smarty-element bestaat steeds uit accolades: { en } en een dollarteken: $. Wanneer je tekst tussen accolades plaatst, herkent de applicatie dit als code die vervangen moet worden door gegevens uit jouw invoer.

Let op: Smarty is hooflettergevoelig. Het element {$email} zal dus niet dezelfde waarde aannemen als {$EMAIL}.

Je kan Smarty op verschillende manieren inzetten, bv. in een volledige zin zoals je soms in een bevestigingsboodschap aantreft:

"Beste {$voornaam}, bedankt voor je aanmelding bij {$companyname}."

Wanneer het document weergegeven wordt, zie je het volgende:

"Beste Jonas, bedankt voor je aanmelding bij onFact."

onFact maakt gebruik van om velden op te nemen in de code die worden vervangen door gegevens die je bv. in onFact hebt ingevoerd (bijvoorbeeld: adresgegevens van je bedrijf).

Smarty-elementen
met ons contact opnemen