Kassatickets

Kassatickets zijn heel gelijkaardig aan de factuurdocumenten. Het grootste verschil zit hem in het feit dat kassatickets vooral opgemaakt worden aan bv. particulieren waarvoor er geen factuur hoeft opgemaakt te worden. Je kan deze kassatickets ook gebruiken voor een vereenvoudigde factuur tot € 100 (incl. btw). De kassatickets kunnen parallel gebruikt worden naast de gewone facturen.

Kassatickets activeren

Het gebruik van kassatickets kan geactiveerd worden vanuit de 'Apps en koppelingen'.

  1. Navigeer rechtsboven naar je e-mailadres en kies 'Apps en koppelingen' in het menu.

  2. In de lijst van 'Apps en koppelingen met betrekking tot documenten' ga je naar 'Kassatickets'.

Deze uitbreiding kan je activeren en nadien meteen gebruiken; een extra type documenten ('Kassatickets') zal in het linkermenu verschijnen.

Kassatickets aanmaken

De opbouw en opmaak van een kassaticket is analoog aan deze van een factuur.

Nog geen factuur aangemaakt? Lees eerst in de documentatie rond factuur aanmaken - basismodule hoe je dit aanpakt.

Bij de aanmaak van een kassaticket kan je onderaan ook meteen aanduiden welke betaalmethode er gebruikt wordt. Je geeft bv. 'kasboek' in wanneer er contant via kas betaald wordt. Dit is niet verplicht.

Verschijnt er geen drop-down menu wanneer je in het veld 'Betaalmethode' klikt? Dan heb je allicht nog geen rekeningen ingesteld. Lees hier hoe je deze kan instellen via 'Financieel dagboek'.

Betaalopvolging kassaticket

Als je kassaticket nog niet meteen betaald werd, kan je ook nadien manueel een betaling gaan toevoegen. In het overzicht van je kassaticket ga je daarvoor naar de blauwe knop 'Acties'.

  • Je kan manueel de status aanpassen naar 'betaald'; onFact zal dan aangeven dat er nog geen exacte betaling gekoppeld is aan deze status.

  • Je kan manueel een betaling gaan aanmaken; op die manier koppel je het kassaticket meteen aan een betaalrekening. Je kiest best voor deze optie.

Manueel betaling aanmaken

Als je deze laatste optie aanklikt opent er een pop-up:

Je kan nu voor je kassaticket gaan aangeven aan welke betaalrekening je de betaling wil koppelen (bv. 'Kasboek'. Je kan de betaalgegevens nakijken en eventueel het bedrag aanpassen. Stel dat er slechts een gedeelte betaald is, dan zal dit ticket als onbetaald in je overzichten blijven staan. Klik op de groene knop 'Betaling aanmaken'.

In het overzicht van je kassaticket zal je nu zien dat er een betaling is aangemaakt:

Via het oog-icoontje kan je de betaling in detail bekijken.

Ga je nu naar de rekening waaraan de betaling gekoppeld werd, in dit voorbeeld de kasboekrekening, dan zal je deze betaling in de lijst zien staan.

Last updated