Twikey
Last updated
Last updated
Met Twikey kan je je onFact-facturen innen via automatische incasso. Twikey is een bedrijf en cloudplatform dat het beheer van mandaten enorm vereenvoudigt. Je kan mandaten voor domiciliëring klaar zetten - je klanten kunnen deze vervolgens online ondertekenen via e-ID, bankkaart of smartphone. Deze mandaten kunnen vervolgens gebruikt worden om openstaande bedragen te innen. Je klant hoeft niet meer naar betaling om te kijken en jij vermijdt laattijdig betaalde facturen.
'Twikey' in onFact is een integratie die je eerst moet activeren om te kunnen gebruiken.
Ga rechtsboven naar je e-mailadres en klik 'Apps en koppelingen'.
Bij de apps en koppelingen met betrekking tot betalingen activeer je 'Twikey'.
Om de koppeling te realiseren, moet je beschikken over een Twikey-account. Twikey stelt verschillende prijspakketten voor, op basis van een prijs per mandaat en/of transactie.
Als je een account hebt aangemaakt, ga je in Twikey naar je eigen accountinformatie.
Nadat de koppeling geactiveerd is, moet je deze via de gele knop 'Configureren'.
Je kan nu vijf zaken invullen of instellen:
API-sleutel
B2C Contract nummer
B2B Contract nummer
Notificatie aan klant voor elke inning?
Callback URL
Deze haal je op in je Twikey-account, onder Settings/Instellingen, dan API.
Kopieer de waarde uit het veld 'API Token' en plak deze in onFact in het veld 'API-sleutel'.
In Twikey kan je verschillende soorten contracten laten ondertekenen door je klanten. Deze zijn steeds gebaseerd op templates. Omdat bedrijven ook B2B mandaten kunnen ondertekenen naast CORE mandaten is het mogelijk om in onFact twee contract templates in te stellen die gebruikt kunnen worden.
voor particulieren moet dit een CORE mandaat zijn
voor bedrijven kan dit zowel een CORE als B2B mandaat zijn
Om de templates in te stellen ga je in je Twikey account onder 'Instellingen' naar 'Templates' en kopieer je de nummers aan het begin van de lijnen naar de velden in onFact.
Via deze knop kan je aangeven of je je klanten al dan niet op de hoogte wil brengen van een komende inning. Activeer je deze keuze, dan zal er vanuit Twikey een e-mail verzonden worden naar je klant met de mededeling dat er op (datum) een (bedrag) van zijn rekening zal gaan. Het e-mailbericht is via je Twikey-account aanpasbaar.
Als deze zaken in onFact zijn ingevoerd, klik je op de gele knop 'Opslaan' om de Twikey-instellingen te bewaren.
Voer de Callback URL die je bij de instellingen in onFact te zien krijgt, in in het volgende veld in je Twikey-account:
Dit geeft onFact toegang tot je Twikey-account en zorgt ervoor dat de mandaatgegevens in onFact up-to-date blijven. Klik op 'Save' om te bewaren.
Eenmaal de connectie ingesteld is, zal er in het overzicht van klanten een extra kolom verschijnen met het Twikey-logo. Bij een klant met een actief ondertekend mandaat verschijnt het oranje icoontje.
Om een mandaat aan te maken bij klanten, klik je door naar de klantenfiche. Daar verschijnt een extra tab: Twikey.
In die tab verschijnen de eventuele actieve domiciliëringsmandaten. Om een nieuw mandaat aan te maken, klik je op de groene knop 'Nieuw domiciliëringsmandaat klaarzetten voor ondertekening'. Het mandaat wordt toegevoegd en staat klaar ter ondertekening:
Van hieruit kan je:
De mandaatgegevens verwijderen
Een uitnodiging verzenden naar je klant per e-mail, om het mandaat te ondertekenen in de Twikey-omgeving
De ondertekenlink zelf raadplegen, door te klikken op 'Mandaat online ondertekenen'
Heeft je klant het mandaat ondertekend? Dan kan je nu het mandaat gebruiken om facturen te innen. Als je naar een openstaande factuur van de klant gaat, zie je onder de tijdlijn een Twikey-kader. Hier kan je een nieuwe vordering starten.
Ook voor abonnementen kan een domiciliëringsmandaat gebruikt worden. Als je bij het instellen van het abonnement kiest voor de optie om ook het bedrag te innen, dan zal tijdens het aanmaken van elke nieuwe factuur ook automatisch een vordering starten via Twikey. Op deze manier worden je facturen automatisch aangemaakt, verzonden naar de klant én geïnd via domiciliëring.