Met de Mollie QR code op je facturen bied je klanten de mogelijkheid om je factuur eenvoudig te betalen, zonder dat zij nog alle transactiegegevens moeten invoeren.
Deze QR kan je scannen met je camera, met een QR-lezer of met je bankapplicatie. De klant wordt naar de Mollie betaalpagina geleid, waar de overschrijving kan goedgekeurd worden.
Zodra een transactie via de QR code geslaagd is, verschijnt de betaalinformatie in onFact en wordt de factuur gemarkeerd als 'betaald'.
Ben je reeds voor online betaling van je facturen met Mollie verbonden in onFact, bekijk dan 'Optie B', verder in deze documentatie.
Om Mollie te kunnen gebruiken vanuit onFact, moet je beschikken over een Mollie account. Via de website van Mollie kan je eenvoudig een account voor je bedrijf aanmaken. Je kan hier ook kiezen welke betaalmogelijkheden je activeert en hun tarifering bekijken.
'Mollie' in onFact is een integratie die je eerst moet activeren om te kunnen gebruiken.
Ga rechtsboven naar je e-mailadres en klik 'Apps en koppelingen'.
Bij de apps en koppelingen met betrekking tot betalingen activeer je 'Mollie'.
Klik op de gele knop 'Configureren' voor volgende stappen.
Een de koppeling geactiveerd is, kan je via de gele knop 'Configureren' je Mollie-account gaan koppelen. Je wordt gevraagd om te connecteren met Mollie: je wordt nu omgeleid naar de mollie.com-omgeving. Daar moet je onFact de toestemming geven om je Mollie-gegevens te raadplegen.
Nadat je via Mollie je hebt aangemeld, zal je in onFact de keuze krijgen om een Mollie-profiel per dagboek te selecteren. Dit is vooral relevant in het geval dat je meerdere betaalschermen in Mollie aangemaakt hebt. Standaard zal daar je bedrijfsnaam verschijnen. Klik op 'Opslaan' om je account te verbinden.
Nu kan je selecteren welke diensten je wil activeren: bij het selecteren van de betaalterminal zullen online betalingen ook standaard aan staan.
Vink hier 'QR op factuur' aan om de Mollie QR op je facturen te plaatsen.
Ben je al met Mollie gekoppeld voor online betalingen? Dan kan je deze nieuwe services nu ook activeren in je account.
Klik daarvoor rechtsboven op je e-mailadres in onFact.
Ga naar 'Apps en koppelingen' m.b.t. betalingen'.
Klik bij 'Mollie.com' op de gele knop 'Configureren' om het selectiescherm te zien.
Als je hier onderaan ook 'QR op factuur' aanvinkt, zal onFact toestemming vragen om deze extra functionaliteit ook te kunnen koppelen.
Klik op de grijze tekst 'Koppeling vernieuwen' om te verbinden met Mollie en toestemming te geven voor deze activatie. Je wordt hiervoor doorgestuurd naar je Mollie-omgeving.
Als je na instellen van de koppeling een nieuwe factuur aanmaakt, verschijnt er automatisch een Mollie QR-code op je factuur. Voorbeeld:
Zodra een transactie via de QR code geslaagd is, verschijnt de betaalinformatie in onFact en wordt de factuur gemarkeerd als 'betaald'.
Werk je met een aangepaste template (bijzondere aanpassingen in de interne code), dan is het mogelijk dat de code niet automatisch verschijnt. Contacteer ons via support@onfact.nl om de QR-code aan je template(s) toe te voegen.
Mollie is één van de grootste betalingsverwerkers binnen Europa. Zij faciliteren online betaling aan bedrijven via verschillende betaalmethodes.
onFact integreert Mollie:
1) om je klanten de mogelijkheid te geven om via een betaalknop meteen een factuur betalen. Dat lees je in dit artikel.
2) om via de Mollie betaalterminal te kunnen betalen in je fysieke winkel: zie Mollie betaalterminal.
3) om een QR-code van Mollie op je onFact-facturen te kunnen plaatsen, zodat klanten de factuur meteen online kunnen betalen: zie Mollie QR-code op factuur.
Na betaling via één van de Mollie betaalmethodes wordt je klant teruggestuurd naar onFact en wordt de status van de factuur onmiddellijk aangepast naar 'Betaald'. Je ontvangt de betaling in je Mollie account en zij betalen dit op hun beurt uit naar je bankrekening.
onFact verzorgt de technische koppeling tussen onFact en Mollie. Voor alle vragen over activatie, betaalmogelijkheden, kosten voor betalingen, uitbetalingen, ... kan je terecht bij Mollie. Indien je technische problemen ervaart kan je terecht bij support@onfact.nl.
Om Mollie te kunnen gebruiken vanuit onFact, moet je beschikken over een Mollie account. Via de website van Mollie kan je eenvoudig een account voor je bedrijf aanmaken. Je kan hier ook kiezen welke betaalmogelijkheden je activeert en hun tarifering bekijken.
'Mollie' in onFact is een integratie die je eerst moet activeren om te kunnen gebruiken.
Ga rechtsboven naar je e-mailadres en klik 'Apps en koppelingen'.
Bij de apps en koppelingen met betrekking tot betalingen activeer je 'Mollie'.
Klik op de gele knop 'Configureren' voor volgende stappen.
Eens de koppeling geactiveerd is, kan je via de gele knop 'Configureren' je Mollie-account gaan koppelen. Je wordt gevraagd om te connecteren met Mollie: je wordt nu omgeleid naar de mollie.com-omgeving. Daar moet je onFact de toestemming geven om je Mollie-gegevens te raadplegen.
Nadat je via Mollie je hebt aangemeld, zal je in onFact de keuze krijgen om een Mollie-profiel per dagboek te selecteren. Dit is vooral relevant in het geval dat je meerdere betaalschermen in Mollie aangemaakt hebt. Standaard zal daar je bedrijfsnaam verschijnen. Klik op 'Opslaan'.
In het overzicht van je betalingen (menu linkerzijde) zal na de eerste betaling een extra regel verschijnen: Mollie.com. Als je daar op 'Bekijken' klikt kan je de lijst van transacties bekijken die via Mollie zijn binnengekomen.
Betalingsmogelijkheden instellen via Mollie biedt dus een verregaande vereenvoudiging van je betalingsopvolging in onFact.
Als je een factuur maakt, kan de klant via de begeleidende e-mail uitgenodigd worden om via een betaalknop de betaling onmiddellijk uit te voeren. Als je een e-mailtemplate met opmaak hebt geactiveerd, verschijnt deze knop automatisch (zie voorbeeld hieronder, 'Veilig online betalen'). In de mailbox van de klant kan dit er als volgt uitzien:
Lees hier meer over het aanpassen van e-mailtemplates met je eigen logo, kleuren, ... Nog geen template met opmaak geactiveerd? Lees hier hoe je dit kan doen.
Klikt de klant op de knop 'Veilig online betalen', dan opent zich de te betalen factuur met aan de linkerzijde een groene knop 'Online betalen'. Als hij deze aanklikt, wordt hij doorgestuurd naar de beveiligde omgeving van de betaalpartner waar de transactie zal gebeuren volgens zijn gekozen betaalmethode.
De betaling wordt in realtime in onFact verwerkt; zodra de klant de mededeling 'Document betaald' ontvangt, zal ook in jouw onFact overzicht de factuur als 'Betaald' gemarkeerd worden.
Deze betaalpagina personaliseren? Dat is mogelijk. Lees bij 'Thema' hoe je je eigen achtergrond instelt op deze online betaalpagina.
Met de Mollie betaalterminal bied je klanten de mogelijkheid om via hun bankkaart, contactloos of via gsm hun factuur te betalen. De terminal werkt draadloos en kan dus makkelijk verplaatst worden. Zodra een transactie via de terminal geslaagd is, verschijnt de betaalinformatie in onFact en wordt de factuur gemarkeerd als 'betaald'.
Ben je reeds voor online betaling van je facturen met Mollie verbonden in onFact, bekijk dan '', verder in deze documentatie.
'Mollie' in onFact is een integratie die je eerst moet activeren om te kunnen gebruiken.
Ga rechtsboven naar je e-mailadres en klik 'Apps en koppelingen'.
Bij de apps en koppelingen met betrekking tot betalingen activeer je 'Mollie'.
Klik op de gele knop 'Configureren' voor volgende stappen.
Een de koppeling geactiveerd is, kan je via de gele knop 'Configureren' je Mollie-account gaan koppelen. Je wordt gevraagd om te connecteren met Mollie: je wordt nu omgeleid naar de mollie.com-omgeving. Daar moet je onFact de toestemming geven om je Mollie-gegevens te raadplegen.
Nadat je via Mollie je hebt aangemeld, zal je in onFact de keuze krijgen om een Mollie-profiel per dagboek te selecteren. Dit is vooral relevant in het geval dat je meerdere betaalschermen in Mollie aangemaakt hebt. Standaard zal daar je bedrijfsnaam verschijnen. Klik op 'Opslaan' om je account te verbinden.
Nu kan je selecteren welke diensten je wil activeren: bij het selecteren van de betaalterminal zullen online betalingen ook standaard aan staan.
Vink hier 'Betaalterminal' aan om via de terminal betalingen te ontvangen.
Ben je al met Mollie gekoppeld voor online betalingen? Dan kan je deze nieuwe services nu ook activeren in je account.
Klik daarvoor rechtsboven op je e-mailadres in onFact.
Ga naar 'Apps en koppelingen' m.b.t. betalingen'.
Klik bij 'Mollie.com' op de gele knop 'Configureren' om het selectiescherm te zien.
Als je hier onderaan ook 'Betaalterminal' aanvinkt, zal onFact toestemming vragen om deze extra functionaliteit ook te kunnen koppelen.
In het samenvattingsvenster van de factuur, verschijnt bovenaan een nieuwe grijze knop 'Mollie betaalterminal'. Klik er op om je terminal te selecteren (een pop-up venster opent) en bevestig via 'Betaling aanmaken'.
De betaalinfo van de factuur verschijnt nu op je Mollie terminal en kan door de klant betaald worden. Bij een geslaagde transactie wordt meteen teruggekoppeld naar onFact: de betaalgegevens verschijnen bij de factuur in onFact en deze wordt gemarkeerd als 'betaald'.
Het gebruik van de Mollie betaalterminal is niet gratis. Je ontvangt namelijk de fysieke terminal en er is een transactiekost. Je kan de voorwaarden nalezen in deze brochure:
Om Mollie te kunnen gebruiken vanuit onFact, moet je beschikken over een Mollie account. Via de kan je eenvoudig een account voor je bedrijf aanmaken. Je kan hier ook kiezen welke betaalmogelijkheden je activeert en hun tarifering bekijken.