Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Om een nieuwe factuur aan te maken, navigeer je in het onFact dashboard aan de linkerzijde naar 'Facturen':
Je hebt nog geen factuur gemaakt, dus het overzicht is leeg. Een nieuwe factuur aanmaken doe je door rechtsboven op de groene knop 'Factuur aanmaken' te klikken.
Het facturatievenster opent zich nu en bestaat uit vier blokken met informatie over:
Je klant: aan wie factureer je?
Je producten/diensten: wat factureer je en aan welke prijs?
Het onderschrift: de vraag tot betaling aan de klant met rekeningnummer en betalingsreferentie.
De factuur zelf: volgnummer, datum, eventuele korting.
Hier geef je aan aan wie je de factuur wil richten. Je kan hier de gegevens van een nieuwe klant invullen door in de velden te typen. Je kan echter ook een klant oproepen vanuit de klantenfiche die je eerder hebt aangemaakt (zie Stap 2: Klant aanmaken). Typ je bijvoorbeeld in het veld 'Klant' de naam 'Hendrik', dan zal onFact meteen op zoek gaan naar de klant met de corresponderende gegevens en de informatie uit de ingevoerde klantenfiche overnemen op de factuur.
Je ziet ook dat deze factuur nu gekoppeld zal worden aan de klantenfiche 'C00001', het nummer van de klantenfiche van Hendrik Leemans.
Nog geen klantfiche aangemaakt? Je kan de klantgegevens ook rechtstreeks in de factuur invoeren en 'Opslaan als nieuwe klant' aanvinken.
Standaard werden er nog geen producten of diensten aan je factuur toegevoegd. Per nieuwe lijn kan je een nieuw product of dienst toevoegen. Dat doe je door in het tekstveld onder 'Dienst of product' aan te duiden wat je wil factureren. In het voorbeeld hieronder wil ik een router verkopen.
Net zoals bij het aanduiden van mijn klant, herkent onFact het product dat ik wil toevoegen uit zijn productdatabase. We hebben immers in de vorige stap '3. Product aanmaken' een router ingevoerd als product. Ook hier worden de gegevens over dit product overgenomen op de factuur. Onder dit product verschijnt een nieuwe blanco lijn, waar ik een tweede product kan toevoegen.
In het voorbeeld voeg ik een product toe, dat vooraf nog niet via mijn Producten werd aangemaakt. Je wil bv. nog wat klein materieel aanrekenen. Je kan dan manueel de omschrijving typen in het veld 'Dienst of product', en dan ook manueel een prijs invoeren.
Je klant ziet in het onderschrift op welke manier de factuur dient betaald te worden. Standaard vraagt het onderschrift om "het factuurbedrag binnen xx dagen over te schrijven op rekeningnummer xx onder vermelding van het factuurnummer xx."
Tijdens de eerste stap, '1. Account aanmaken' heb je het IBAN-nummer van je bedrijf ingevoerd. Dat is het nummer wat in het onderschrift zal opgenomen worden. Aan het onderschrift hoef je in principe niets te wijzigen; alle informatie wordt uit je ingevoerde informatie in onFact gehaald.
Wil je dit onderschrift in één keer voor al je facturen aanpassen? Lees hier hoe je dat doet.
Vooraleer je de factuur kan genereren, kan je nog enkele keuzes maken.
In deze sectie kan je:
de datum van je factuur wijzigen, indien gewenst;
een algemene korting toekennen over het gehele factuurbedrag;
de betaaltermijn ingeven, en/of 'Einde maand' aanvinken.
Heb je dit boekjaar al facturen gemaakt? Dan kan je hier het volgnummer instellen voor de eerstvolgende factuur via onFact. Nadien nummert onFact automatisch verder. Lees hier meer over factuurnummering.
Heb je dit alles doorlopen, dan kan je via de groene knop 'Toevoegen' je factuur genereren. Je ziet nu het overzichtsscherm van je gemaakte factuur:
Als je rechtsboven op de grijze knop 'Printversie' klikt, opent zich een nieuw venster waarin je de factuur kan bekijken:
Zie je nog een fout in de factuur, of wens je iets aan te passen? Dat kan.
Klik in het overzichtsscherm van je factuur in het menu naast 'Tijdlijn' op 'Factuur bewerken'.
Je kan de factuur onderdeel per onderdeel aanpassen via de potloodknoppen 'Bewerken' (bv. enkel de klantgegevens, of de gegevens over je vermelde producten/diensten, ...).
Ben of was je tevreden over de factuur, dan kan je ze eenvoudig via e-mail verzenden. Daarvoor ga je opnieuw naar de samenvatting van je factuur:
Rechts naast 'Tijdlijn' zie je een gele knop 'Verzenden via e-mail'. Deze opent de pagina om je factuur naar de klant te verzenden, met een begeleidende boodschap.
Het e-mailadres van de klant wordt automatisch opgehaald uit de klantenfiche, of kan manueel ingevoerd worden. Je kan ervoor kiezen ook een kopie naar jezelf te sturen, of opties cc: en bcc: te gebruiken. Het onderwerp van de e-mail kan aangepast worden, alsook de begeleidende tekst. Het is ook mogelijk om meerdere e-mailadressen in te vullen door er een komma tussen te plaatsen.
De e-mail wordt verzonden door onderaan op de groene knop 'E-mail verzenden' te klikken.
Om een nieuwe klant aan te maken, navigeer je in het onFact dashboard aan de linkerzijde naar 'Klanten':
Via de groene knop rechtsboven kan je een nieuwe klant toevoegen. De gegevens van je klant (naam, adres, contactgegevens, ...) vul je aan in de blanco klantenfiche.
Het is ook mogelijk om via het btw-nummer van de klant met één klik alle bedrijfsgegevens op te halen.
Een klantnummer wordt automatisch toegekend. Heb je alle gegevens aangevuld, klik dan onderaan op de groene knop 'Toevoegen'.
Je klant is succesvol aangemaakt en verschijnt nu in het klantenoverzicht:
Nog klanten toevoegen?
Klik rechtsboven op 'Terug'.
Je komt nu opnieuw in het klantenoverzicht terecht en kan van daaruit een volgende klant aanmaken.
Klik daarvoor opnieuw op 'Klant toevoegen'.
Je bent nu klaar om in de volgende stap de producten of diensten aan te maken die je wil verkopen.
Wil je snel van start met onFact en de basisfuncties gebruiken? Doorloop dan deze tutorial en je kan aan de slag!
Om een onFact-account aan te maken ga je naar https://www.onfact.nl/
Heb je al een account? Voer dan je e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Inloggen'.
Als nieuwe gebruiker klik je op 'Registreer' om je nieuwe account aan te maken.
Vul je bedrijfsnaam en e-mailadres in en kies een wachtwoord. Vergeet ook de algemene voorwaarden niet te aanvaarden en klik op 'Account aanmaken'.
Om meteen een eerste factuur te kunnen maken zijn enkele extra bedrijfsgegevens nodig. Deze zullen worden weergegeven op je factuur. Naarmate je meer gegevens invult zie je rechtsboven het voorbeeld vollediger worden. Als je gegevens zijn ingevuld klik je onderaan op de knop 'Voltooi je registratie'.
Je kan nu reeds enkele aanpassingen maken aan de template (= de lay-out van je documenten). Heb je in het aanmeldscherm je website ingevoerd? Dan stemt onFact meteen je template af op je bedrijfsstijl. Meer geavanceerde personalisatie-instellingen zijn beschikbaar na het doorlopen van de registratie.
Klik op de groene knop rechtsboven om je registratie te voltooien. Je komt terecht op het onFact dashboard:
Je bent nu klaar om in de volgende stap een eerste klant aan te maken.
Om een nieuw product aan te maken, navigeer je in het onFact dashboard aan de linkerzijde naar 'Producten':
In onFact maakt een product steeds onderdeel uit van een productgroep. Hoe je een productgroep benoemt en welke producten je er aan koppelt, zal afhankelijk zijn van jouw sector en commerciële activiteiten.
Het kan daarbij om specifieke producten gaan, maar ook om meer algemene diensten. Enkele voorbeelden:
Om te kunnen starten moet je dus eerst een productgroep toevoegen.
Klik rechtsboven op de groene knop 'Productgroep toevoegen'.
Je kan je Productgroep een naam geven en klikken op 'Toevoegen'.
In deze tutorial is de onFact-klant een telecombedrijf. Een eerste productgroep zijn 'Toestellen'.
In het overzicht van de productgroepen zie je nu een eerste groep 'Toestellen' staan.
Je kan nu individuele producten gaan toevoegen. Klik naast de naam van je productgroep op 'Bekijken'.
Je ziet dat er nog geen producten in de lijst staan: deze kan je aanmaken door rechtsboven op de groene knop 'Product toevoegen' te klikken. Het product krijgt automatisch een volgnummer. De productgroep staat vooraf ingevuld (heb je al meerdere productgroepen aangemaakt, dan kan je in het drop-down menu eventueel een andere productgroep selecteren).
Je geeft je product een naam, en optioneel een omschrijving. Je kan indien gewenst ook de aankoopprijs invoeren, de verkoopprijs en het gepaste btw-percentage.
Dit is het standaard btw-percentage, wanneer je op de factuur bijvoorbeeld intracommunautaire handelingen gebruikt, wordt dit automatisch aangepast.
Heeft je product een variabele prijs? Vul dan €0 in of een vaak gebruikte prijs, en pas dit later per factuur aan.
Als alles aangevuld is, klik je onderaan op de groene knop 'Toevoegen'. Je komt nu op de ingevulde detailfiche van je product (in dit voorbeeld: een router).
Om terug te gaan naar het overzicht van je productgroep klik je bovenaan op 'Terug'. Je zal nu zien dat je productgroep (voorbeeld: Toestellen) al één product bevat (voorbeeld: Router).
Om een extra product onder deze groep toe te voegen, klik je rechtsboven op de groene knop 'Product toevoegen'. Je vult een nieuwe fiche in en kan één of meerdere producten onder deze productgroep toevoegen.
Wil je een andere productgroep toevoegen?
Klik in het menu aan de linkerzijde op 'Producten'. Je komt nu opnieuw in het overzicht van de productgroepen terecht.
Om een nieuwe productgroep aan te maken, klik je rechtsboven op de groene knop 'Productgroep toevoegen'.
Je geeft ook deze groep een naam, en kan er andere producten aan toevoegen.
In het voorbeeld hieronder werd een tweede productgroep 'Arbeid' aangemaakt. Deze omvat bv. de diensten die het bedrijf levert; installatie en aansluiting van de toestellen.
Als de producten of diensten die jij nodig hebt zijn ingevoerd, ben je klaar om in de volgende stap een factuur te maken.
In onFact kan je makkelijk de lay-out van je facturen aanpassen. Dat doe je via de bedrijfsinstellingen.
Klik rechtsboven het onFact-venster op je gebruikersnaam (e-mailadres); er verschijnt een drop-down menu.
Kies de tweede optie: 'Instellingen bedrijf'. Je komt terecht op de algemene pagina met je bedrijfsinformatie.
Om de lay-out van documenten in te stellen, ga je in het middelste menu naar de vierde keuze; 'Templates'.
Om de huidige template aan te passen, klik je op de gele potloodknop 'Template personaliseren'.
In het middengedeelte kan je aanpassingen aan de template doorvoeren. In de rechterkant van het venster kan je tegelijkertijd je voorbeeld bekijken. Druk na elke wijziging op de blauwe knop rechtsboven 'Voorbeeld vernieuwen' om de wijzigingen te bekijken.
Eén van de belangrijkste personalisaties is het tonen van je bedrijfslogo. Via 'Logo - Kies bestand' kan je een logo uploaden. In het voorbeeld hieronder werd het bedrijfslogo geüpload:
Bij 'Instellingen' kan je met de schuifbalk het logo groter of kleiner maken.
Vergeet niet 'Voorbeeld vernieuwen' aan te klikken om de wijzigingen weer te geven op je voorbeeldfactuur.
Het is echter ook mogelijk om niet enkel een logo, maar ook een achtergrond op te laden. Daar moet je wel een kant-en-klare afbeelding voor klaarstaan hebben. In het voorbeeld hieronder werd een achtergrond geüpload.
Onder de kop 'Instellingen' kan je nog enkele aanpassingen uitvoeren, zoals
logo groter of kleiner maken;
de marge tussen de verschillende lijnen vergroten of verkleinen;
de grootte van het lettertype aanpassen.
onFact biedt je de keuze tussen enkele lettertypes:
Enkele belangrijke features om de factuur visueel nog meer naar je hand te zetten zijn de mogelijkheden qua kleur van balken en tekst.
Door op de gekleurde blokjes te klikken, open je een keuzewiel met kleuren. Je kan een gekozen kleur aanklikken, of manueel de hex-code van de kleur invoeren.
Hieronder een voorbeeld voor-na kleuraanpassing:
De gekozen kleuren zien er in het onFact menu dan als volgt uit:
Wil je meer? Met wat kennis van zaken kan je via html en css wijzigingen aanbrengen in de interne code van de template. Voor een volledige opmaak op maat kan je ons contacteren; we bezorgen je dan een vrijblijvende offerte.
Je kan meerdere templates aanmaken en opslaan. Zo kan je quasi elk document een andere lay-out geven. Experimenteer met de mogelijkheden om je huisstijl tot leven te brengen in onFact!
Als je de voorgaande stappen hebt doorgenomen ben je helemaal klaar om aan de slag te gaan met onFact! Om een echte onFact-pro te worden omvat de documentatie nog tal van artikels die je kan doornemen. We lichten er hieronder enkele uit.
: deze kunnen integraal deel uitmaken van je factuur, of als aparte bijlage bij de factuur worden verzonden.
: kies zelf welke mededeling je onderaan je documenten plaatst.
: en eenvoudig per e-mail naar je klant verzenden, incl. je . Online ondertekening is ook mogelijk!
: breid de mogelijkheden van onFact uit door gratis extra services te activeren. Koppel met je bank, de boekhouder, of activeer extra velden.
Toch niet gevonden wat je zocht? Onze helpdesk staat voor je klaar via .
Hieronder zien we dat reeds één van onze gemaakte facturen als 'betaald' (groene knop) werd aangeduid.
onFact biedt enkele mogelijkheden om de betaling van je facturen op te volgen:
manueel
via koppeling met de bank
met betalingsherinnering
Om met één klik je factuur als 'betaald' te markeren, klik je bij de samenvatting van je factuur op de knop 'Verander status naar betaald'.
Ga daarvoor naar de blauwe 'Actie' knop;
Kies 'Manueel betaling aanmaken'.
Een pop-up venster opent om de betaalinformatie in te voeren:
Betaalrekening: dit kan de bankrekening van je bedrijf zijn, of bv. je kas (contanten). Je duidt aan op welke manier de betaling gebeurde.
Datum: datum van ontvangst van het factuurbedrag.
Tegenpartij naam: vooraf ingesteld op naam gefactureerde, kan overschreven worden.
Mededeling: vooraf ingesteld op factuurnummer, kan overschreven worden.
Bedrag: het bedrag dat je in deze transactie ontvangen hebt. Misschien betaalde de klant vandaag nog maar 1/2 factuurbedrag, of is de betaling onvolledig.
Klik op 'Betaling aanmaken' om deze door te voeren. Voorbeeld van ingevoerde betaling via kasboek:
Het is mogelijk om voor een openstaande factuur een betaalherinnering aan te maken.
Om deze in te stellen ga je bij de samenvatting van je factuur links naar 'Herinneringen'.
Klik op de groene knop 'Herinnering aanmaken'.
Een standaard onderschrift (boodschap) wordt gebruikt om je klant tot betaling aan te manen. Je kan zelf de termijn van betaling, eventuele aanmaningskosten en interesten invoeren. Nadien klik je op 'Toevoegen'.
De betaalherinnering is aangemaakt en kan nu bv. per e-mail verzonden of uitgeprint worden.
Om de functionaliteiten van optimaal te kunnen gebruiken, kan je echter ook best nog manueel de informatie over de effectieve betaling toevoegen.
De verschillende betaalrekeningen voor je bedrijf invoeren, doe je éénmalig via Instellingen. hoe je dit doet.
De betalingsopvolging kan ook rechtstreeks via je bank verlopen. hoe je dat kan instellen.
Je kan ook automatische betaalherinneringen instellen op bedrijfsniveau. hoe je dit doet.
PRODUCTGROEP
PRODUCT
Leiding
PVC 3x10 per meter
AlPex per meter
Commissie
Verkoop pand
Verhuur pand
Attesten
Keuring stookolietank
Keuring elektrische installatie (particulier)
Arbeid
Voegwerken
Egaliseren