6. Betalingsopvolging

Hieronder zien we dat reeds één van onze gemaakte facturen als 'betaald' (groene knop) werd aangeduid.

onFact biedt enkele mogelijkheden om de betaling van je facturen op te volgen:

  • manueel

  • via koppeling met de bank

  • met betalingsherinnering

Manuele opvolging

Om met één klik je factuur als 'betaald' te markeren, klik je bij de samenvatting van je factuur op de knop 'Verander status naar betaald'.

Om de functionaliteiten van onFact optimaal te kunnen gebruiken, kan je echter ook best nog manueel de informatie over de effectieve betaling toevoegen.

  1. Ga daarvoor naar de blauwe 'Actie' knop;

  2. Kies 'Manueel betaling aanmaken'.

Een pop-up venster opent om de betaalinformatie in te voeren:

  • Betaalrekening: dit kan de bankrekening van je bedrijf zijn, of bv. je kas (contanten). Je duidt aan op welke manier de betaling gebeurde.

  • Datum: datum van ontvangst van het factuurbedrag.

  • Tegenpartij naam: vooraf ingesteld op naam gefactureerde, kan overschreven worden.

  • Mededeling: vooraf ingesteld op factuurnummer, kan overschreven worden.

  • Bedrag: het bedrag dat je in deze transactie ontvangen hebt. Misschien betaalde de klant vandaag nog maar 1/2 factuurbedrag, of is de betaling onvolledig.

Klik op 'Betaling aanmaken' om deze door te voeren. Voorbeeld van ingevoerde betaling via kasboek:

De verschillende betaalrekeningen voor je bedrijf invoeren, doe je éénmalig via Instellingen. Lees hier hoe je dit doet.

Koppeling met de bank

De betalingsopvolging kan ook rechtstreeks via je bank verlopen. Lees hier hoe je dat kan instellen.

De betaalherinnering

Het is mogelijk om voor een openstaande factuur een betaalherinnering aan te maken.

  1. Om deze in te stellen ga je bij de samenvatting van je factuur links naar 'Herinneringen'.

  2. Klik op de groene knop 'Herinnering aanmaken'.

Een standaard onderschrift (boodschap) wordt gebruikt om je klant tot betaling aan te manen. Je kan zelf de termijn van betaling, eventuele aanmaningskosten en interesten invoeren. Nadien klik je op 'Toevoegen'.

De betaalherinnering is aangemaakt en kan nu bv. per e-mail verzonden of uitgeprint worden.

Je kan ook automatische betaalherinneringen instellen op bedrijfsniveau. Lees hier hoe je dit doet.

Last updated