Documentatie
onFact.NL
onFact.NL
  • Welkom
  • Tutorial 1: start met de basis
    • 1. Account aanmaken
    • 2. Klant aanmaken
    • 3. Product/dienst aanmaken
    • 4. Factuur aanmaken
    • 5. Lay-out instellen
    • 6. Betalingsopvolging
    • 7. Aan de slag met onFact
  • Tutorial 2: automatiseer en win tijd
  • Tutorial 3: verwerk je aankopen
  • Basismodules
  • Klanten
  • Producten
    • Hoe kan ik mijn productlijst updaten (bv. prijswijzigingen)?
  • Offertes
  • Facturen
  • Creditnota's
  • Betalingen
    • Inkomende betalingen
    • Uitgaande betalingen (aankopen)
  • Apps - Uitbreidingen
    • ! Apps en koppelingen activeren
      • Zijn alle apps en koppelingen in onFact gratis?
    • Abonnementen (periodieke facturen)
    • Aankoopborderellen
    • Aankopen
      • Kan je de productwinstmarge invoeren om verkoopprijs automatisch te berekenen?
      • Kan ik vlot papieren documenten invoeren voor verwerking?
    • Agenda
    • Andere munteenheden
    • Anderstalige klanten
    • Barcode scanner
    • Betalingsverzoeken
    • Bestelbonnen
    • Climapulse
    • Datumselectie per lijn
    • Extra tekstvelden
      • Hoe kan ik (een) tussentitel(s) invoegen in documenten?
    • Grootboekrekeningen
    • Inkooporders
    • Kassatickets
    • Kortingen
    • Leeggoed
    • Leveringsadressen
    • Leveringsbonnen
    • Leveringsdatum
    • Maateenheden
    • MailChimp
    • Offerteaanvragen
    • Orderreferentie
    • Periodieke onderhouden
    • Productfoto
    • Projecten
    • Prospecten
    • Samengestelde producten
    • Staffelprijzen
    • Standaard e-mails
    • Stockbeheer (voorraadbeheer)
    • Taken
    • Tijdsregistratie
    • Twikey
    • Werfadressen
    • Werkbonnen
  • Instellingen
    • Dashboard
    • Persoonlijke instellingen
      • Hoe kan ik mijn login e-mailadres aanpassen?
    • Mijn abonnement
      • Mijn bedrijfsvorm is gewijzigd, wat nu?
      • Beveel onFact aan
    • Bedrijfsinformatie
    • Standaardwaarden
    • E-mailinstellingen
      • Verzendopties
        • Via algemeen onFact-adres
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 1)
        • Via e-mailadres eigen domeinnaam (server 2)
        • Verzenden via Google
        • Verzenden via Microsoft
        • Verzenden via SMTP
      • E-mailteksten
      • Standaard CC en BCC
      • E-mailtemplates
    • Bijlagen
      • Hoe kan ik mijn algemene voorwaarden toevoegen?
    • Dagboeken
    • Automatische betaalherinneringen
    • Gebruikers
    • Aangepaste velden bij contacten
    • Wettelijke vermeldingen
    • GDPR
    • Gegevens importeren
      • Hoe kan ik mijn bestaande klanten, producten, facturen, ... naar onFact migreren?
      • Hoe maak ik een CSV bestand?
    • Thema
    • Nummering
      • Kan ik mijn eigen productnummers gebruiken in onFact?
      • Mijn laatste factuur had nr.115, hoe kan ik in onFact starten met factuur nr. 116?
    • Support
  • Koppelingen
    • Koppeling met de bank
      • Ponto
    • Koppeling met de boekhouder
      • Basecone
      • ExactOnline
        • Foutcodes
      • Lyanthe
      • SnelStart
      • Twinfield
      • Venice / Unit4
      • Yuki
      • Zenvoices
    • Koppeling voor online betaling
      • Mollie
        • Mollie betaalterminal
        • Mollie QR code op factuur
      • SEPA EPC QR
    • Koppeling met een webshop
      • Shopify
        • Btw-nummers in Shopify
      • WooCommerce
    • Back-up & synchronisatie
      • onFact Drive
      • OneDrive
      • Google Drive
      • DropBox
      • SFTP (eigen server)
  • Overige functies
    • PEPPOL
      • Aanmelding & verificatie PEPPOL
      • Verzenden via PEPPOL
      • Ontvangen via PEPPOL
    • API
    • Btw-nummer opzoeken
    • Filters
      • Hoe maak ik een extra kolom in overzicht documenten?
      • Hoe zie ik welke documenten ik al doorgestuurd heb naar de boekhouder?
    • Gegevens exporteren
    • Mobiele app
    • Online ondertekenen
    • Rapporten
    • Tags
    • Verwerklijsten
    • Verzending via e-mail
      • Mijn verzonden e-mail komt niet aan of komt in SPAM terecht?
    • Verzending via post
  • TEMPLATES onFact
    • Gebruik van templates in onFact
      • Hoe verander ik de standaard volgorde van mijn templates?
    • Templates afstemmen op je huisstijl
      • Documenttemplates
        • Hoe kan ik een tweede rekeningnummer op mijn documenten plaatsen?
      • E-mailtemplates
        • Hoe kan ik een logo toevoegen aan mijn uitgaande e-mails?
      • Templates aanpassen via interne code
  • VEELGESTELDE VRAGEN (F.A.Q.)
    • Overzicht veelgestelde vragen
Powered by GitBook
On this page
  • Standaard lijnkorting
  • Korting voor contante betaling
  • Afpunten betaling korting contant
  • Korting per type klant
  • Directe algemene korting

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Apps - Uitbreidingen

Kortingen

PreviousKassaticketsNextLeeggoed

Last updated 3 years ago

Was this helpful?

In onFact kan je gebruik maken van enkele verschillende vormen van korting:

  • Standaard lijnkorting

  • Korting voor contante betaling

  • Korting per type klant

  • Directe algemene korting

Standaard lijnkorting

Per productlijn op de factuur is het meteen mogelijk om een korting toe te kennen.

  1. Klik daarvoor op de gele knop 'Meer'.

  2. Het veld 'Lijnkorting' verschijnt.

  3. Het is mogelijk om de korting toe te kennen als percentage, of in de gekozen munteenheid.

Opgelet: de lijnkorting wordt berekend per stuk/aantal. Voorbeeld:

  • 10 stuks van product van € 5, lijnkorting € 1, totale prijs excl. btw = (€ 5 - € 1) x 10 = € 40

  • 20 lopende meter aan € 4/meter, lijnkorting 20%, totale prijs excl. btw = (€ 4 x 0,80) x 20 = € 64

Korting voor contante betaling

De mogelijkheid voor het toekennen van een korting voor contante betaling moet je activeren via 'Apps en koppelingen'.

  1. Navigeer rechtsboven naar je e-mailadres en kies 'Apps en koppelingen' in het menu.

  2. In de lijst met 'Alle apps en koppelingen' ga je naar 'Korting voor contante betaling'.

Deze uitbreiding kan je activeren en nadien meteen configureren. In het configuratievenster zijn twee velden beschikbaar:

  • Financiële korting: geef hier het standaard kortingspercentage in (cijfer)

  • Financiële korting termijn: geef hier de standaard betaaltermijn in (cijfer)

In dit voorbeeld zal de klant van 2% korting kunnen genieten indien hij binnen de 8 dagen de factuur betaalt. Wordt er na acht dagen betaald, dan vervalt de korting.

Deze input zal nu standaard onderaan op je facturen verschijnen.

Je kan deze waarden tijdens het gebruik van onFact ook nog aanpassen:

  • onderaan de factuur: jouw input zal de standaardwaarden overschrijven;

  • in de klantenfiche: je kan de waarden voor korting contante betaling ook op klantniveau gaan personaliseren. De waarden uit de klantenfiche zullen dan de standaardwaarden overschrijven.

Afpunten betaling korting contant

Korting per type klant

Directe algemene korting

Het is mogelijk om je klant een algemene korting toe te kennen. Hiervoor ga je naar de klantenfiche. Klik rechtsboven op de gele knop 'Bewerken'. Onderaan de klantenfiche zie je een knop 'Meer opties'.

Deze leidt naar enkele geavanceerde instellingen. Hier kan je specifieke klantinfo opnemen, waaronder een algemene korting - in percentage of in euro. Deze korting wordt steeds toegepast voor elk document gerelateerd aan deze specifieke klant.

Let op bij de . De berekening van btw gebeurt voor een factuur met korting contante betaling steeds op basis van het bedrag excl. btw min de voorgestelde korting, of klant nu tijdig betaalt of niet.

Gebruik je om facturen naar de overheid te sturen, dan mag je geen gebruik maken van korting contante betaling aangezien je document wegens btw-berekening door het systeem niet zal geaccepteerd worden.

Stel dat je een korting contant hebt ingesteld voor betaling binnen de 7 dagen. Het is mogelijk dat de klant de 6e dag heeft betaald, maar de betaling pas de 8e werd verwerkt door de bank (omwille van bv. weekend of feestdag). Dan bestaat er zogezegd volgens het systeem geen korting meer, en wordt het betaalde bedrag aanzien als incompleet. Dergelijke betaling komt terecht in je waar je ze dan handmatig nog kan controleren en toewijzen.

Het is mogelijk om per type klant een korting toe te kennen of andere prijs te hanteren. Dit wordt in onFact beheerd via staffelprijzen ( meer over staffelprijzen).

berekening van btw in geval van korting contante betaling
PEPPOL
verwerklijst
lees hier