Als je deze melding ziet verschijnen, zijn er twee mogelijke oorzaken/oplossingen.
A) Je kan in onFact op het niveau van de klantgegevens in een factuur een btw-uitzondering aanduiden. Daarnaast kan je ook per lijn een btw-tarief kiezen. Als je een uitzondering kiest, worden de automatisch lijnen op 0% btw gezet, maar is het wel nog mogelijk om deze te bewerken. In dit geval werd er wellicht een btw-uitzondering aangeduid, maar toch btw aangerekend - of omgekeerd, geen uitzondering aangeduid maar ook geen btw aangerekend.
B) Een andere mogelijke oorzaak is dat in het ExactOnline-dossier de standaardcodes niet aanwezig zijn. onFact gebruikt standaardcodes omdat deze normaalgezien in elk dossier aanwezig zijn en zo kunnen we deze automatisch matchen. Wanneer deze btw-codes echter manueel werden aangepast of ingesteld, kan onFact niet weten welke lijn bij welke btw-code hoort.
Als je deze melding ziet verschijnen, zit er al een factuur met dit bepaalde volgnummer in ExactOnline.
Deze foutmelding krijg je te zien als de koppeling opgezet is met een 'MijnKantoor'-account in ExactOnline en niet met een gewone ExactOnline account. Een 'MijnKantoor'-account heeft niet voldoende rechten om facturen door te sturen naar ExactOnline op de manier die onFact gebruikt. In zo'n geval kan je best aan je boekhouder vragen om de koppeling eenmalig op te zetten. Hij/zij kan hiervoor ook contact nemen met support@onfact.nl.
Deze foutmelding wijst op een authenticatiefout bij ExactOnline.
Mogelijkheid 1: de foutmelding wil zeggen dat de ExactOnline gebruiker waarmee ingelogd is, geen toegang (meer) heeft tot het specifieke dossier dat geselecteerd is tijdens het opzetten. Voorbeeld: koppeling werd oorspronkelijk opgezet door boekhoudkantoor A maar na verloop van tijd werd het dossier overgenomen door boekhoudkantoor B. De koppeling is dan opgezet via kantoor A met hun login, maar dit kantoor heeft geen toegang meer tot die "division" (dossier). In dit geval kan je onder 'Apps en koppelingen' in onFact de connectie met ExactOnline verbreken en opnieuw koppelen met een een login van kantoor B.
Mogelijkheid 2: soms geeft ExactOnline deze foutmelding ook wanneer de koppeling is opgezet met een "MijnKantoor"-gebruiker. Deze gebruiker heeft onvoldoende rechten om boekingsvoorstellen aan te maken. De koppeling moet opgezet worden met een gewone ExactOnline account.
Wanneer je je boekhouding voert via kan je een rechtstreekse koppeling tussen onFact en ExactOnline activeren. Met deze koppeling kan je verkoopfacturen, creditnota's en aankoopfacturen doorsturen naar ExactOnline en een boekingsvoorstel aanmaken dat enkel nog moet goedgekeurd worden. Dit maakt deze koppeling één van de meest efficiënte methoden om gegevens van onFact over te brengen naar de boekhouding.
Ga via het menu rechtsboven (e-mailadres) naar 'Apps en koppelingen'.
Activeer bij 'Apps en koppelingen met betrekking tot boekhouding' de koppeling 'ExactOnline'.
Klik op de gele knop 'Configureren' naast deze app.
Als je op de groene knop 'Verbind uw account met ExactOnline' klikt, word je doorverwezen naar de ExactOnline-omgeving. Daar moet je de gebruikersnaam en wachtwoord van jouw ExactOnline-account invoeren.
Niet op de hoogte van deze gegevens? Vraag dan aan je boekhouder om deze verbinding in orde te maken. Soms heb je als ExactOnline-gebruiker ook niet voldoende rechten om een dossier te koppelen, en moet je hierover sowieso met je boekhouder afstemmen.
Je zal nu teruggestuurd worden naar je onFact-omgeving. Selecteer nu de administratie in ExactOnline waaraan je de onFact account wil koppelen.
Nadat deze gekoppeld is, verschijnt het overzicht van dagboeken:
Via de gele knop 'Bewerken' kan je verdere instellingen op niveau van het dagboek in ExactOnline aanpassen:
Als de koppeling met ExactOnline geactiveerd is, krijg je in het venster de mogelijkheid om facturen automatisch door te sturen naar ExactOnline. De facturen worden éénmaal daags ('s nachts) verzonden naar EO. Dit houdt het volgende in:
Verkoopfacturen: worden automatisch doorgestuurd als ze status 'verzonden' of 'betaald' hebben.
Creditnota's: worden automatisch doorgestuurd als ze status 'verzonden' of 'betaald' hebben.
Aankoopborderellen: worden automatisch doorgestuurd als ze status 'verzonden' of 'betaald' hebben.
Inkomende aankoopdocumenten (via onFact mailadres of PEPPOL): deze worden niet automatisch doorgestuurd maar moeten manueel goedgekeurd worden voor verzending, door ze in te boeken als aankoop (zie volgend punt) of door ze manueel door te sturen naar boekhouder;
Aankoopfacturen: alle aankoopfacturen die je verwerkt via de module 'Aankopen' of de verwerklijst, worden automatisch doorgestuurd.
Je kan de documenten uit onFact echter ook manueel verzenden, bv. eenmaal per kwartaal, aan het einde van de maand, ...
1.Ga via het linkermenu in onFact naar 'Facturen'. Selecteer hier de facturen die je wil doorsturen.
Je kan gebruik maken van de filterfunctie rechtsboven om bijvoorbeeld enkel facturen van het vorige kwartaal weer te geven en te selecteren.
2. Via de blauwe knop 'Acties' rechtsboven kan je de geselecteerde facturen doorsturen naar ExactOnline. De verzending start en je zal per document een statusmelding krijgen. Facturen waar bijvoorbeeld een ongeldig btw-nummer gebruikt is, kunnen niet worden doorgestuurd.
3. De boekingsvoorstellen zijn nu gegenereerd in je ExactOnline-omgeving.
4. In de tabel verschijnt nu in de ExactOnline-kolom een logo voor elk document dat succesvol doorgestuurd werd vanuit onFact.
TIP: het is ook mogelijk om via de filterfunctie te zoeken op deze kolom, zodat je kan bekijken welke facturen reeds doorgestuurd werden.
1.Ga via het linkermenu in onFact naar 'Creditnota's'. Selecteer hier de creditnota's die je wil doorsturen.
2. Via de blauwe knop 'Acties' rechtsboven kan je de geselecteerde creditnota's doorsturen naar ExactOnline. De verzending start en je zal per document een statusmelding krijgen.
3. De boekingsvoorstellen zijn nu gegenereerd in je ExactOnline-omgeving. Standaard worden creditnota's toegevoegd in het dagboek "701 - Creditnota's" met grootboekrekening "700000 - Verkopen en diensten".
4. In de tabel verschijnt nu in de ExactOnline-kolom een logo voor elk document dat succesvol doorgestuurd werd vanuit onFact.
1.Ga via het linkermenu in onFact naar 'Aankoopfacturen'. Selecteer hier de aankoopfacturen die je wil doorsturen.
2. Er zijn twee mogelijkheden om je aankoopdocumenten door te sturen:
Via de blauwe knop 'Acties' rechtsboven kan je de geselecteerde aankoopfacturen doorsturen naar ExactOnline.
Je kan de aankoopfacturen die in je verwerklijst staan, zonder verdere eigen verwerking doorsturen naar ExactOnline. Dit kan via de blauwe knop 'Acties' rechtsboven.
3. De verwerking van je aankoopfacturen moet nu verder gebeuren in je ExactOnline-omgeving. De documenten uit onFact komen terecht in de ExactOnline 'digitale brievenbus'.
4. In de tabel verschijnt nu in de ExactOnline-kolom een logo voor elk document dat succesvol doorgestuurd werd via onFact.
Ben je een boekhouder en wil je individuele onFact-accounts aan dossiers in ExactOnline linken? Tijdens het opzetten van de koppeling moet de correcte administratie in ExactOnline geselecteerd worden. Deze optie kan niet bewerkt worden, waardoor de dossiers gescheiden blijven. Om deze instelling aan te passen moet de koppeling verbroken worden en opnieuw toestemming gegeven worden.
Als de ExactOnline connectie is opgezet, kan je nog enkele geavanceerde instellingen maken door naast de app op de gele knop 'Configureren' te klikken.
Je kan de verkoop- en aankoopdagboeken gaan bewerken. Beide hebben standaardwaarden toegekend in onFact. Het is echter mogelijk om nummers van journaals en grootboekrekeningen te wijzigen. Klik daarvoor op de gele knop 'Bewerken'.
Gebruik je bij je producten NIET, dan zullen standaard de waarden gebruikt worden die in deze dagboeken vermeld zijn. Als je deze app wel gebruikt, zullen die extra grootboeknummers wel meegenomen worden in de koppeling naar ExactOnline.