Online betalingen via mollie activeren

Wanneer u gebruik maakt van het  onFact facturatieprogramma kunt u uw klanten online uw facturen laten betalen. Voor deze service werkt onFact samen met de online betaaldienst mollie.com. Uw onFact account wordt gekoppeld aan uw mollie.com account. onFact maakt voor uw factuur een betaalopdracht aan via mollie.com en stuurt de klant door naar de mollie.com betaalschermen. Na betaling (of annulatie) wordt uw klant teruggestuurd naar onFact en wordt de status van de factuur onmiddellijk aangepast naar "betaald". U ontvangt deze betaling in uw mollie.com account en zij betalen dit op hun beurt uit naar uw bankrekening. 

Disclaimer: onFact verzorgt de technische koppeling tussen onFact en Mollie. Voor al uw vragen over activatie, betaalmogelijkheden, kosten voor betalingen, uitbetalingen, ... kunt u terecht bij Mollie. Indien u technische problemen heeft kunt u terecht bij onFact.

Stap 1: een mollie account aanmaken

  • Surf naar www.mollie.com
  • Klik op "Gratis aanmelden"
  • Vul uw gegevens aan (naam, e-mailadres en een wachtwoord naar keuze)

Stap 2: Maak een websiteprofiel aan in uw mollie-account

  • Surf naar app.onfact.be en log in
  • Ga via het menu rechtsboven naar "Apps en koppelingen"
  • Activeer de app "Online betalingen ontvangen via mollie"
  • Klik op de gele knop "Instellingen" die nu verschenen is naast de naam van de app.
  • Vul uw e-mailadres en wachtwoord in dat u gekozen heeft tijdens het aanmaken van uw Mollie-account in stap 1. Deze informatie wordt niet opgeslagen, maar enkel gebruikt om de koppeling op te zetten. 
  • Kopieer de link onderaan naast "Uw mollie.com websiteprofiel link"
  • Surf naar www.mollie.com en ga naar uw account
  • Klik in het menu links op "Websiteprofielen". Indien alle gegevens beschikbaar waren in uw account heeft onFact automatisch een profiel aangemaakt, kijk dit na en zorg dat alle gegevens correct staan. Indien er nog geen profiel aangemaakt is klikt u op de groene knop "Nieuw websiteprofiel aanmaken". Als "website" vult u de link in die u vanuit onFact gekopieerd heeft. Op deze manier kan Mollie controleren welke facturatiegegevens u gebruikt. Onderaan selecteert u ook de optie "Live websiteprofiel - controle aanvragen"

Stap 3: vul uw persoonlijke en bedrijfsgegevens aan in Mollie.com

Aan online betalingen ontvangen zijn enkele wettelijke regels verbonden. Mollie.com moet er zeker van zijn dat de persoon die het geld ontvangt in orde is met alle wettelijke vereisten en dat de contactinformatie van deze persoon beschikbaar is indien er problemen opduiken. Surf terug naar www.mollie.com en open het "Welkom" scherm.

Stap 3.1 : Accountinformatie aanvullen

  • Klik in het overzicht op de rode knop "Account" of op "Account" in het menu in de sectie "Mijn account"
  • Vul uw bedrijfsgegevens aan. Indien u als Belgisch bedrijf een melding krijgt om "KVK nummer" in te vullen, vult u hier uw ondernemingsnummer in. Uw ondernemingsnummer is hetzelfde als uw BTW nummer maar zonder de "BE" vooraan. Voorbeeld
    • BTW number: "BE0837.455.735"
    • Ondernemingsnummer: "0837.455.735"
  • Ga akkoord met de algemene voorwaarden en sla uw gegevens op.
  • Controleer in het "Welkom" scherm of uw gegevens compleet zijn. De rode knop is vervangen door de melding "Gegevens compleet"

Stap 3.2: Betaalmethodes activeren

  • Klik in het "Welkom" scherm op de rode knop "Betaalmethodes" of op "betaalmethodes" in het menu
  • Lees een aanvaard de algemene betaalmethodes
  • Activeer de gewenste betaalmethodes. Let hierbij zeker op de tarieven per betaalmethode

Stap 3.3: Identiteit verifiëren door kopie van een paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs (voor- én achterkant) te uploaden

  • Klik in het "Welkom" scherm op de rode knop "Bedrijfsgegevens" of op "Bedrijfsgegevens " in het menu.
  • Zorg dat u een scan van uw identiteitskaart of rijbewijs op uw computer heeft staan.
  • Klik in de sectie "Legitimatie vertegenwoordiger" op de rode knop "Bestand uploaden" en selecteer vervolgens de bestanden op uw lokale computer. 
  • Klik na het selecteren van de nodige bestanden nogmaals op de rode knop "Bestanden uploaden".

Stap 3.4: Bankrekening instellen

  • Klik ook op de pagina "Bedrijfsgegevens" op de rode knop "Bankrekeningen"
  • Vul uw IBAN bankrekeningnummer in. 
  • Verifieer uw bankrekening aan de hand van SOFORT banking (verwerking duurt enkele minuten) of overboeking (verwerking wordt enkel op werkdagen gedaan).

Stap 3.5: Wacht tot websiteprofiel en betalingsgegevens goedgekeurd zijn

Wanneer u nu het welkomstscherm opent zou alles op groen moeten of in behandeling staan. 

Stap 4: koppeling met onFact voltooien

onFact kan enkel koppelingen maken met goedgekeurde website profielen. Daarom moet u wachten tot uw profiel is goedgekeurd voor u deze stap kan starten.

  • Surf naar app.onfact.be en log in
  • Ga via het menu rechtsboven naar "Apps en koppelingen" 
  • Klik op de gele knop "Instellingen" naast de app "Online betalingen ontvangen via mollie.nl"
  • Vul uw e-mailadres en wachtwoord in dat u gekozen heeft tijdens het aanmaken van uw mollie.com account in stap 1. Deze informatie wordt niet opgeslagen, maar enkel gebruikt om de koppeling op te zetten.
  • Wanneer het websiteprofiel goedgekeurd is, ziet u dit hier verschijnen. Klik op de groene knop "Activeren" om het profiel te activeren
  • Ga naar een bestaande factuur en open het tabblad "Factuur". Hier staat de melding "Betaallink ophalen gelukt" wanneer alles correct is ingesteld. Wanneer u klikt op "Printversie" van een onbetaalde factuur, ziet u een extra knop "online betalen". Na het klikken op deze knop wordt u doorgestuurd naar het mollie betaalscherm. 

Stap 5: betaal-link verwerken in e-mailbericht

Nu de extra betaalknop actief is in de printversie, moet u natuurlijk nog aan de klant de link van deze printversie doorsturen. Deze link is beveiligd met een unieke code voor elk document, zodat enkel de klant die deze link ontvangt, de factuur kan openen.

  • Ga in onFact via het menu rechtsboven naar "Instellingen bedrijf"
  • Ga naar het tabblad "E-mailinstellingen"
  • Klik op de gele knop "Bewerken" in de sectie "Standaard e-mailberichten"
  • Klik op de gele knop naast het e-mailbericht dat u wil bewerken, bijvoorbeeld het standaardbericht.
  • Verwerk de tag %link% of %betaalknop% in de tekst van uw e-mail. De unieke link per document zal ingevoegd worden tijdens het verzenden van een e-mail. Voorbeeld:
Beste,

In bijlage vindt u de nieuwe factuur. U kan deze factuur online bekijken en betalen door te klikken op volgende link:

%betaalknop%

Met vriendelijke groeten,
%bedrijfsnaam%,
  • Wanneer u nu facturen via e-mail verstuurd zal deze tekst standaard voorgesteld worden en zal de klant een e-mail ontvangen met de link naar de printversie en de betaalmogelijkheden.

Nog steeds hulp nodig? Contacteer ons Contacteer ons